Mål
Kursen syftar till att den studerande vidareutvecklar sina kunskaper om fransk litteratur och fördjupar förmågan till litterär analys och kritiskt tänkande.
Efter godkänd kurs ska den studerande på franska kunna:
- diskutera olika genrer och strömningar inom 1600-, 1700- och 1800-talens franska litteraturhistoria
- förstå, diskutera och analysera ett urval romaner, pjäser och dikter från 1600- till 1800-talet
- diskutera centrala litterära begrepp och visa förmåga att använda dem i relevanta sammanhang
- muntligt och skriftligt utföra litteraturvetenskapliga analyser av lyrik, dramatik och prosa, samt reflektera över såväl form som innehåll
- visa förmåga att självständigt färdigställa ett skriftligt arbete som möter grundläggande litteraturvetenskapliga krav samt reflektera kring skrivprocessen
- kritiskt använda olika former av kunskapskällor
- visa självständighet i studierna.
Innehåll
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Muntliga redovisningar
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Skriftlig övervakad onlinetentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på modulen Skriftlig redovisning.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Muntlig redovisning - 2,5 hp | U–VG
- Skriftlig redovisning - 5 hp | U–VG
Behörighet
- 25 hp inom huvudområdet Franska, inklusive Franska: Skriftlig språkfärdighet I, 7,5 hp och Franska I: Muntlig språkfärdighet, 7,5 hp. Undantag för svenska kan ges.
Övrigt
Kursen överlappar tidigare kurskoder GFR27R, GFR27C och FR1094.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.