Kursplan

Franska II: Introduktion till lingvistik och akademiskt skrivande

Kurskod
GFR3CY
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Franska (FRA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Franska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2024-11-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-11-13.

Mål

Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för huvuddragen i lingvistikens historia och utveckling, med tonvikt på den franska lingvistiken
  • förklara några aspekter av lingvistikens teorier och metoder
  • redogöra för och tillämpa grundläggande begrepp inom allmän och fransk lingvistik
  • på franska författa en kortare akademisk text enligt vedertagna akademiska konventioner
  • visa en god språklig kompetens i franska såväl skriftligt som muntligt
  • förhålla sig kritiskt till kunskapskällor.

Innehåll

Kursen innehåller en introduktion till både allmän och fransk lingvistik. Kursen innehåller även en introduktion till vetenskapligt skrivande på franska. Den studerande producerar en kortare akademisk text på franska och granskar kritiskt en annan studerandes text.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftlig övervakad onlinetentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda modulerna.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Begrepp och teorier inom lingvistik - 3,5 hp | U–VG
  • Akademiskt skrivande - 4 hp | U–VG

Behörighet

  • 25 hp inom huvudområdet Franska, inklusive Franska: Skriftlig språkfärdighet I, 7,5 hp och Franska I: Muntlig språkfärdighet, 7,5 hp. Undantag för svenska kan ges.

Övrigt

Kursen överlappar tidigare kurskoder GFR27Q och GFR26T samt kurserna Franska: Akademiskt skrivande, 7,5 hp och Franska: Introduktion till lingvistik, 7,5 hp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.