Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- samla in relevant språkvetenskapligt, litterärt eller språkdidaktiskt material på franska för en vetenskaplig undersökning samt visa teoretiska kunskaper om några utvalda aktuella forskningsfrågor inom samma specialiseringsområde
- visa prov på självständighet och problemlösningsförmåga samt ett reflekterande förhållningssätt
- författa ett skriftligt teoretiskt arbete på god franska, där den studerande använder för arbetet tillämpliga metoder med hänsyn till god forskningssed och forskningsetiska principer och kan söka och kritiskt tolka relevanta källor samt analysera och sammanställa erhållna resultat
- ta till sig och använda olika synpunkter, från handledaren såväl som från andra studenter, för att kunna arbeta vidare med den egna texten
- analysera, diskutera och kritiskt granska ett examensarbete på franska på ett konstruktivt sätt vid den muntliga slutventileringen
- visa prov på korrekt hänvisningsteknik, korrekta citat och korrekt samt relevant bibliografi
- på franska försvara sitt eget examensarbete vid den muntliga slutventileringen.
Innehåll
Examensarbetet har språkvetenskaplig, litteraturvetenskaplig eller språkdidaktisk inriktning. Inriktning och ämne väljs i samråd med handledaren. Studerande som vill skriva examensarbete med språkdidaktisk inriktning måste ha läst minst en kurs i språkdidaktik. Den studerande ska inom kursens ram författa ett examensarbete på god franska om 20-25 sidor (7500-9000 ord). Examensarbetet ska försvaras vid ett seminarium.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier och handledning
- Självständigt skriftligt examensarbete
- Muntlig opposition på en annan students examensarbete
- Muntligt försvar av det egna examensarbetet
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används A–F.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Examensarbete - 15 hp | A–F
Behörighet
- 60 hp inom huvudområdet Franska inklusive 30 hp i Franska II
Övrigt
Kursen överlappar tidigare kurskoder GFR2KR och GFR2AS.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.