Mål
Kursens mål är att de studerande utvecklar grundläggande kunskaper i det franska språket samt om franskspråkig kultur och litteratur samtidigt som de förbereder sig för en framtida yrkesprofession som språklärare. Ett övergripande mål är också att de studerande utvecklar självständighet i studierna samt förmågan att reflektera över det egna lärandet.
Delkurser
Delkursen syftar till att utveckla färdigheter i att kommunicera muntligt på franska.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- beskriva de vanligaste begreppen inom elementär fonetik
- redogöra för de franska språkljudens egenskaper och för franskans prosodi
- förstå och använda fonetisk transkription (IPA)
- förstå vårdat franskt talspråk
- kommunicera muntligt i vardagliga sammanhang med ett godtagbart uttal
- visa grundläggande kunskap om presentationsteknik och tillämpa den i muntlig framställning
- reflektera kring fonetikens betydelse för språkinlärning.
Delkursen syftar till att utveckla förmågan att kommunicera skriftligt på franska.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- beskriva och tillämpa de vanligaste grammatiska begreppen i olika former av språklig analys
- tillämpa den franska basgrammatiken korrekt i egen textproduktion såsom att på vårdad franska skriva enklare texter eller sammanfatta en tidningsartikel
- använda ett basordförråd i franska
- visa medvetenhet om samt kunna tillämpa grundläggande mönster i det franska språkets struktur
- översätta kortare texter, exempelvis en tidningsartikel, från svenska till franska
- reflektera över grammatikens roll i språkundervisningen.
Delkursen syftar till att utveckla grundläggande kunskap om Frankrike och den fransktalande världen.
Efter godkänd delkurs ska den studerande på franska kunna:
- redogöra för begreppet ”la francophonie” och dess betydelse
- beskriva geografiska aspekter och särdrag i Frankrike och den fransktalande världen
- förklara och diskutera händelser och aspekter av Frankrikes och den fransktalande världens historia från 1945 och fram till idag
- redogöra för och diskutera några viktiga aspekter av kultur och politik i dagens franska samhälle och den fransktalande världen
- förstå och använda sig av informationsteknologin som kunskapskälla och resurs för språklärande
- diskutera vad kultur i språkundervisningen kan innebära.
Delkursen syftar till att utveckla kunskaper om modern franskspråkig litteratur.
Efter godkänd delkurs ska den studerande på franska kunna:
- läsa och tolka ett urval litterära texter
- utföra analys av skönlitterära texter med hjälp av grundläggande litterära begrepp
- muntligt och skriftligt redogöra för de viktigaste författarna, genrerna, rörelserna, trenderna och strömningarna inom 1900- och 2000-talens franskspråkiga litteratur
- visa viss självständighet i studierna samt reflektera över den egna inlärningen
- reflektera kring användning av litterära texter i språkundervisningen.
Delkursen syftar till att ge den studerande en introduktion till språkdidaktik. Delkursen ger en teoretisk grund och kompletterar de övriga delkursernas innehåll som förberedelse för den kommande yrkesrollen.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- diskutera hur de främmande språkens ställning i skola och samhälle utvecklats historiskt och debatteras idag
- redogöra för centrala språkinlärningsteorier och diskutera deras betydelse för språkundervisningen
- redogöra för skolans styrdokument med särskilt fokus på de moderna språkens kurs- och ämnesplaner
- på svenska diskutera och reflektera över språkdidaktiska frågeställningar som rör urval av undervisningsmaterial och arbetssätt i relation till målgrupp och skolans styrdokument.
Syftet med delkursen är att den studerande befäster och fördjupar sina språkdidaktiska kunskaper och färdigheter samt utvecklar förtrogenhet med språkundervisning i grund- och gymnasieskolan. Delkursen ska även leda till ökad medvetenhet om elevers generella och specifika förutsättningar för språklärande. Ytterligare ett mål är att den studerande utvecklar sin förmåga att relatera sina övriga språkstudier till ett yrkesprofessionellt perspektiv som språklärare.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- med utgångspunkt i elevers kunskapsbehov och individuella förutsättningar för lärande diskutera innehåll och arbetssätt för undervisningen med hänsyn till målgrupp, skolans styrdokument och relevant forskning
- diskutera och ta ställning till centrala språkinlärningsteorier utifrån relevant och aktuell forskning samt egna erfarenheter av språkundervisning
- diskutera och redogöra för relevanta bedömningar av elevers muntliga och skriftliga prestationer med utgångspunkt i olika teorier om bedömning och skolans styrdokument
- diskutera kultur i språkundervisning och använda sig av olika källor samt kritiskt ta ställning till olika tolkningar av kulturbegreppet och interkulturell kompetens.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- reflektera över elevers syn på och upplevelser av sitt språklärande samt diskutera hur språkundervisningen bör utformas för att gynna elevers språkutveckling med stöd i teorier och forskning om inlärning av främmande språk
- diskutera bedömning inom språkundervisning med utgångspunkt i skolans styrdokument och teorier om bedömning
- redogöra för bakgrunden till skolans styrdokument med fokus på det europeiska samarbetet och den gemensamma referensramen (GERS)
- diskutera och reflektera över samspelet mellan inre och yttre faktorer som är knutna till eleven, läraren och den konkreta undervisningssituationen och hur dessa kan bemötas genom att välja innehåll och relevanta arbetssätt i språkundervisningen
- analysera och kritiskt granska undervisningsmaterial för undervisning i franska som främmande språk ur ett språkdidaktiskt perspektiv och i relation till skolans styrdokument
- redogöra för olika former av digitala verktyg och diskutera hur de kan användas i undervisningen för att utveckla ämnets innehåll och undervisningsformer såväl som elevernas lärande, samt praktiskt tillämpa dessa i sitt eget lärande.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- självständigt välja relevant innehåll och arbetssätt i planeringen av språkundervisningen i relation till elevers olika förutsättningar och behov och i relation till skolans styrdokument och till relevant forskning
- redogöra för den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS) och göra relevanta bedömningar av elevers språkfärdigheter i relation till GERS och till skolans styrdokument
- redogöra för hur digitala verktyg kan användas i språkundervisningen och den digitala utvecklingens betydelse för språkundervisningens innehåll och arbetsformer, samt tillämpa digitala verktyg i undervisningen med utgångspunkt i relevant språkdidaktisk forskning
- redogöra för centrala språkdidaktiska forskningsområden och forskningsmetoder
- ställa en relevant forskningsfråga inom ett avgränsat problemområde som är kopplat till språkundervisningen inom grund- och gymnasieskola samt utveckla en metod för att undersöka frågan
- förbereda, leda och utvärdera en diskussion kring ett valt innehåll.
Innehåll
Kursen består av fyra obligatoriska delkurser:
Delkurs 1. Muntlig språkfärdighet, 5,5 hp
Delkurs 2. Skriftlig språkfärdighet I, 7,5 hp
Delkurs 3. Kultur och samhälle I, 5,5 hp
Delkurs 4. Franskspråkig litteratur I: Från 1900 till idag, 5,5 hp
De studerande läser sedan en av de fyra didaktiska delkurserna:
Delkurs 5. Språkdidaktik 1A, 6 hp
Delkurs 6. Språkdidaktik 1B, 6 hp
Delkurs 7. Språkdidaktik 2A, 6 hp
Delkurs 8. Språkdidaktik 2B, 6 hp
Delkurserna Språkdidaktik 1 och Språkdidaktik 2 kan läsas i valfri ordning. De ges i normalfallet en gång per år.
De studerande som läser franska som sitt första ämne OCH de studerande som har läst ett annat ämne än språk som första ämne ska läsa delkurs 5, Språkdidaktik 1A eller delkurs 7, Språkdidaktik 2A.
De studerande som har läst ett annat språk som första ämne ska läsa delkurs 6, Språkdidaktik 1B eller delkurs 8, Språkdidaktik 2B.
Delkurser
Delkursen omfattar en genomgång av den franska fonetikens huvuddrag och praktiska uttalsövningar. I delkursen ingår också varierade övningar i att förstå talad franska och att kommunicera muntligt i olika situationer. Den studerande får planera och genomföra strukturerade muntliga anföranden. Som förberedelse för den kommande lärarprofessionen får den studerande också skriftligt reflektera kring fonetik och uttalsinlärning utifrån ett didaktiskt perspektiv.
Delkursen omfattar en systematisk genomgång av grundläggande delar av den franska grammatiken med tillämpningsövningar av olika slag. Språklig analys görs i samband med olika typer av skrivövningar av både styrd och friare karaktär samt översättningar. Kursen behandlar också hur språklig medvetenhet utvecklas hos elever i olika åldrar.
Delkursen omfattar ett studium av Frankrikes och den fransktalande världens historia, geografi och samhällsliv. Vidare behandlas aspekter på kultur- och samhällsförhållanden i Frankrike och den fransktalande världen varvid också jämförelser görs med de studerandes egna kulturella erfarenheter. Begreppet “la francophonie“ analyseras och diskuteras.
Delkursen omfattar en litteraturhistorisk orientering kring den franskspråkiga världens litteratur från 1900- och 2000-talen. Ett urval litterära verk studeras ur litterärt, språkligt och samhällshistoriskt perspektiv. Litteraturen diskuteras också utifrån dess didaktiska potential i språkundervisningen.
Delkursen utgör en introduktion till språkdidaktik och till de centrala frågor som rör språkundervisningens innehåll och utformning i relation till elevers olika förutsättningar för språkinlärning och skolans styrdokument. De främmande språkens roll och utveckling i svensk skola behandlas i en historisk tillbakablick. Centrala inslag är dels ett grundläggande studium av teorier kring språklärande, dels diskussioner kring språkdidaktiska frågeställningar. Genom att också studera aktuella styrdokument i form av läroplan, kurs- och ämnesplan för moderna språk behandlas relationen mellan teorierna och skolämnets innehåll. På så sätt kopplas de övriga delkursernas innehåll till det framtida yrket och den konkreta undervisningssituationen liksom till de krav som ställs på språkläraren i skolan.
Delkursen innebär ett fördjupat studium av språkdidaktiska teorier knutna till olika aspekter av språkinlärning och språkundervisning och en diskussion av dessa teoriers relevans för språkundervisningen. Den studerande jämför olika teorier om och modeller för språkinlärning och får inblick i nationell och internationell forskning om flerspråkighet. Genom praktiska övningar uppövas den studerandes vetenskapliga förhållningssätt samt förmåga att självständigt värdera olika teorier. Den studerande fördjupar sig i skolans styrdokument och olika teorier om bedömning och tränar på att använda olika bedömningsmodeller som används inom språkundervisning. Genom praktiska övningar uppövas förmågan att undervisa om kulturella företeelser och att tillämpa teoretiska kunskaper om kulturens roll i språkundervisningen.
Delkursen innehåller studier av olika aspekter av språklärande där diskussion och reflektion kring de didaktiska frågorna står i centrum. Elevers språkliga medvetande och hur de uppfattar sin situation som språkinlärare behandlas. Delkursen inbjuder till reflektion och diskussion om medvetenhet om studentens egen språkinlärning samt hur dessa kunskaper kan användas i språkundervisningen. Olika aspekter av bedömning och betygsättning i språk utgör ett annat viktigt inslag i delkursen. Den gemensamma europeiska referensramen (GERS) behandlas och sätts i relation till svenska skolans ämnesplaner i moderna språk. I delkursen ingår också studier av hur digitala verktyg kan användas i språkundervisningen liksom att granska andra typer av undervisningsmaterial. Delkursens innehåll kopplas till de övriga studierna i franskämnet och till den framtida yrkesrollen.
Delkursen innebär ett fördjupat studium av språkdidaktiska teorier och forskning med särskilt fokus på de nya mediernas betydelse för språkundervisningen, för såväl ämnets innehåll som dess undervisningsformer. Delkursen ger verktyg för att självständigt planera, genomföra och utvärdera språkundervisningen samt att använda och kritiskt ta ställning till digitala verktyg som resurs för elevers lärande. Den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS) studeras i ett bedömningsperspektiv, och den studerande får även praktisk övning i hur den kan användas i bedömningen av elevers kunskaper och färdigheter i relation till skolans styrdokument. Delkursen introducerar centrala forskningsområden och forskningsmetoder inom språkdidaktik och de studerande tränar förmågan att formulera en relevant forskningsfråga inom ett avgränsat område samt att beskriva en relevant metod för att besvara frågan.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntliga presentationer
- Skriftlig övervakad salstentamen
- Skriftliga övervakade onlinetentamina
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 22,5 hp.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Muntlig språkfärdighet: Fonetik - 2,5 hp | U–VG
- Muntlig språkfärdighet: Muntlig färdighet - 3 hp | U–VG
- Skriftlig språkfärdighet I: Baskunskaper i allmän och fransk grammatik - 1 hp | U–VG
- Skriftlig språkfärdighet I: Grammatik - 4 hp | U–VG
- Skriftlig språkfärdighet I: Skriftlig färdighet - 2,5 hp | U–VG
- Kultur och samhälle: Muntlig redovisning - 2 hp | U–VG
- Kultur och samhälle: Skriftlig redovisning - 3,5 hp | U–VG
- Franskspråkig litteratur I: Muntlig redovisning - 1,5 hp | U–VG
- Franskspråkig litteratur I: Skriftlig redovisning - 4 hp | U–VG
- Språkdidaktik 1A: Muntlig och skriftlig redovisning - 6 hp | U–VG
- Språkdidaktik 1B: Muntlig och skriftlig redovisning - 6 hp | U–VG
- Språkdidaktik 2A: Muntlig och skriftlig redovisning - 6 hp | U–VG
- Språkdidaktik 2B: Muntlig och skriftlig redovisning - 6 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Franska 3
Övrigt
Kursen överlappar tidigare kurskoder GFR2WA och GFR2J8.
Om den nätbaserade kursen läses som första ämne inom ämneslärarprogrammet krävs närvaro i Falun vid terminsstart under maximalt två dagar.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.