Mål
Kursens övergripande mål är att den studerande fördjupar sina kunskaper i det franska språket och om franskspråkig litteratur, samtidigt som den studerande förbereder sig för en framtida yrkesprofession som språklärare. Ytterligare ett övergripande mål är att den studerande utvecklar självständighet i studierna och förmåga att reflektera över det egna lärandet.
Delkurser
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- tillämpa och förklara olika grammatiska strukturer inom det franska språket samt reflektera över hur dessa hanteras i en undervisningssituation
- producera texter på tydlig och grammatiskt korrekt franska
- anpassa språk och form till olika texttyper
- redogöra för och reflektera kring utformningen av egna och andras texter
- föra kritiska resonemang kring aktuella språkdebatter
- översätta texter med olika karaktär från svenska till franska med språklig säkerhet.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för huvuddragen i lingvistikens historia och utveckling, med tonvikt på den franska lingvistiken
- förklara några aspekter av lingvistikens teorier och metoder
- redogöra för och tillämpa grundläggande begrepp inom allmän och fransk lingvistik
- på franska författa en kortare akademisk text enligt vedertagna akademiska konventioner
- visa en god språklig kompetens i franska såväl skriftligt som muntligt
- förhålla sig kritiskt till kunskapskällor.
Efter godkänd delkurs ska den studerande på franska kunna:
- redogöra för och diskutera uttalsvariationer i olika delar av den fransktalande världen
- enligt akademiska konventioner muntligt och skriftligt analysera och reflektera kring språklig variation med hänsyn till språkliga register och sociolekter
- uttrycka sig muntligt i olika situationer och anpassa språket till olika sammanhang
- redogöra för och diskutera strukturen i olika typer av debatter och muntliga anföranden
- argumentera muntligt enligt retoriska principer
- kritiskt reflektera över vilka normer som karakteriserar den muntliga franska som lärs ut i svenska språkklassrum.
Efter godkänd delkurs ska den studerande på franska kunna:
- diskutera olika genrer och strömningar inom 1600-, 1700- och 1800-talens franska litteraturhistoria
- förstå, diskutera och analysera ett urval romaner, pjäser och dikter från 1600- till 1800-talet
- diskutera centrala litterära begrepp och visa förmåga att använda dem i relevanta sammanhang
- muntligt och skriftligt utföra litteraturvetenskapliga analyser av lyrik, dramatik och prosa, samt reflektera över såväl form som innehåll
- visa förmåga att självständigt färdigställa ett skriftligt arbete som möter grundläggande litteraturvetenskapliga krav samt reflektera kring skrivprocessen
- kritiskt använda olika former av kunskapskällor
- reflektera över den egna inlärningen
- kritiskt reflektera över vilken typ av franska litterära texter som förekommer i läromedel i franska för svensk skola.
Delkursen syftar till att ge den studerande en introduktion till språkdidaktik. Delkursen ger en teoretisk grund och kompletterar de övriga delkursernas innehåll som förberedelse för den kommande yrkesrollen.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- diskutera hur de främmande språkens ställning i skola och samhälle utvecklats historiskt och debatteras idag
- redogöra för centrala språkinlärningsteorier och diskutera deras betydelse för språkundervisningen
- redogöra för skolans styrdokument med särskilt fokus på de moderna språkens kurs- och ämnesplaner
- på svenska diskutera och reflektera över språkdidaktiska frågeställningar som rör urval av undervisningsmaterial och arbetssätt i relation till målgrupp och skolans styrdokument.
Syftet med delkursen är att den studerande befäster och fördjupar sina språkdidaktiska kunskaper och färdigheter samt utvecklar förtrogenhet med språkundervisning i grund- och gymnasieskolan. Delkursen ska även leda till ökad medvetenhet om elevers generella och specifika förutsättningar för språklärande. Ytterligare ett mål är att den studerande utvecklar sin förmåga att relatera sina övriga språkstudier till ett yrkesprofessionellt perspektiv som språklärare.
Efter godänd delkurs ska den studerande kunna:
- med utgångspunkt i elevers kunskapsbehov och individuella förutsättningar för lärande diskutera innehåll och arbetssätt för undervisningen med hänsyn till målgrupp, skolans styrdokument och relevant forskning
- diskutera och ta ställning till centrala språkinlärningsteorier utifrån relevant och aktuell forskning samt egna erfarenheter av språkundervisning
- diskutera och redogöra för relevanta bedömningar av elevers muntliga och skriftliga prestationer med utgångspunkt i olika teorier om bedömning och skolans styrdokument
- diskutera kultur i språkundervisning och använda sig av olika källor samt kritiskt ta ställning till olika tolkningar av kulturbegreppet och interkulturell kompetens.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- reflektera över elevers syn på och upplevelser av sitt språklärande samt diskutera hur språkundervisningen bör utformas för att gynna elevers språkutveckling med stöd i teorier och forskning om inlärning av främmande språk
- diskutera bedömning inom språkundervisning med utgångspunkt i skolans styrdokument och teorier om bedömning
- redogöra för bakgrunden till skolans styrdokument med fokus på det europeiska samarbetet och den gemensamma referensramen (GERS)
- diskutera och reflektera över samspelet mellan inre och yttre faktorer som är knutna till eleven, läraren och den konkreta undervisningssituationen och hur dessa kan bemötas genom att välja innehåll och relevanta arbetssätt i språkundervisningen
- analysera och kritiskt granska undervisningsmaterial för undervisning i franska som främmande språk ur ett språkdidaktiskt perspektiv och i relation till skolans styrdokument
- redogöra för olika former av digitala verktyg och diskutera hur de kan användas i undervisningen för att utveckla ämnets innehåll och undervisningsformer såväl som elevernas lärande, samt praktiskt tillämpa dessa i sitt eget lärande.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- självständigt välja relevant innehåll och arbetssätt i planeringen av språkundervisningen i relation till elevers olika förutsättningar och behov och i relation till skolans styrdokument och till relevant forskning
- redogöra för den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS) och göra relevanta bedömningar av elevers språkfärdigheter i relation till GERS och till skolans styrdokument
- redogöra för hur digitala verktyg kan användas i språkundervisningen och den digitala utvecklingens betydelse för språkundervisningens innehåll och arbetsformer, samt tillämpa digitala verktyg i undervisningen med utgångspunkt i relevant språkdidaktisk forskning
- redogöra för centrala språkdidaktiska forskningsområden och forskningsmetoder
- ställa en relevant forskningsfråga inom ett avgränsat problemområde som är kopplat till språkundervisningen inom grund- och gymnasieskola samt utveckla en metod för att undersöka frågan
- förbereda, leda och utvärdera en diskussion kring ett valt innehåll.
Innehåll
Kursen består av fyra obligatoriska delkurser:
Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet II, 7,5 hp
Delkurs 2. Introduktion till lingvistik och akademiskt skrivande, 5,5 hp
Delkurs 3. Muntlig franska, 5,5 hp
Delkurs 4. Franskspråkig litteratur II: Fram till 1900, 5,5 hp
De studerande läser sedan en av de fyra didaktiska delkurserna:
Delkurs 5. Språkdidaktik 1A, 6 hp
Delkurs 6. Språkdidaktik 1B, 6 hp
Delkurs 7. Språkdidaktik 2A, 6 hp
Delkurs 8. Språkdidaktik 2B, 6 hp
Delkurserna Språkdidaktik 1 och Språkdidaktik 2 kan läsas i valfri ordning. De ges i normalfallet en gång per år. De studerande som redan har läst Språkdidaktik 1 läser Språkdidaktik 2 och vice versa.
De studerande som läser franska som sitt första ämne OCH de studerande som har läst ett annat ämne än språk som första ämne läser delkurs 5, Språkdidaktik 1A eller delkurs 7, Språkdidaktik 2A.
De studerande som har läst ett annat språk som första ämne läser delkurs 6, Språkdidaktik 1B eller delkurs 8, Språkdidaktik 2B.
Delkurser
Delkursen omfattar ett fördjupat studium av fransk grammatik, liksom en genomgång av olika aspekter av betydelse för en tydlig skriftlig kommunikation på franska. Delkursen innehåller varierade grammatiska övningar samt skrivuppgifter som syftar till att utveckla den studerandes skrivande, bland annat genom träning i att anpassa textstruktur och stil till olika texttyper. Den studerande får vidare bekanta sig med och kritiskt diskutera aktuella språkdebatter i fransktalande länder. Dessutom ingår övning i översättning.
Delkursen innehåller en introduktion till både allmän och fransk lingvistik. Delkursen innehåller även en introduktion till vetenskapligt skrivande på franska. Den studerande producerar en kortare akademisk text på franska och granskar kritiskt en annan studerandes text.
Delkursen innehåller studier av hur uttalet varierar i olika geografiska områden av den fransktalande världen. Den innehåller också studier av språklig variation med avseende på språkliga register och sociolekter samt träning i att uttrycka sig akademiskt, muntligt och skriftligt på franska. Delkursen innehåller även studier av olika typer av debatter och muntliga anföranden och övningar i att argumentera muntligt på franska.
Delkursen omfattar studium av fransk litteratur (romaner, pjäser och poesi) från 1600-talet till och med 1800-talet. I delkursen ingår litteraturhistoria och litterär analysteknik. Litteraturen behandlas också i skenet av Frankrikes historiska och sociala utveckling.
Delkursen utgör en introduktion till språkdidaktik och till de centrala frågor som rör språkundervisningens innehåll och utformning i relation till elevers olika förutsättningar för språkinlärning och skolans styrdokument. De främmande språkens roll och utveckling i svensk skola behandlas i en historisk tillbakablick. Centrala inslag är dels ett grundläggande studium av teorier kring språklärande, dels diskussioner kring språkdidaktiska frågeställningar. Genom att också studera aktuella styrdokument i form av läroplan, kurs- och ämnesplan för moderna språk behandlas relationen mellan teorierna och skolämnets innehåll. På så sätt kopplas de övriga delkursernas innehåll till det framtida yrket och den konkreta undervisningssituationen liksom till de krav som ställs på språkläraren i skolan.
Delkursen innebär ett fördjupat studium av språkdidaktiska teorier knutna till olika aspekter av språkinlärning och språkundervisning och en diskussion av dessa teoriers relevans för språkundervisningen. Den studerande jämför olika teorier om och modeller för språkinlärning och får inblick i nationell och internationell forskning om flerspråkighet. Genom praktiska övningar uppövas den studerandes vetenskapliga förhållningssätt samt förmåga att självständigt värdera olika teorier. Den studerande fördjupar sig i skolans styrdokument och olika teorier om bedömning och tränar på att använda olika bedömningsmodeller som används inom språkundervisning. Genom praktiska övningar uppövas förmågan att undervisa om kulturella företeelser och att tillämpa teoretiska kunskaper om kulturens roll i språkundervisningen.
Delkursen innehåller studier av olika aspekter av språklärande där diskussion och reflektion kring de didaktiska frågorna står i centrum. Elevers språkliga medvetande och hur de uppfattar sin situation som språkinlärare behandlas. Delkursen inbjuder till reflektion och diskussion om medvetenhet om studentens egen språkinlärning samt hur dessa kunskaper kan användas i språkundervisningen. Olika aspekter av bedömning och betygsättning i språk utgör ett annat viktigt inslag i delkursen. Den gemensamma europeiska referensramen (GERS) behandlas och sätts i relation till svenska skolans ämnesplaner i moderna språk. I delkursen ingår också studier av hur digitala verktyg kan användas i språkundervisningen liksom att granska andra typer av undervisningsmaterial. Delkursens innehåll kopplas till de övriga studierna i
franskämnet och till den framtida yrkesrollen.
Delkursen innebär ett fördjupat studium av språkdidaktiska teorier och forskning med särskilt fokus på de nya mediernas betydelse för språkundervisningen, för såväl ämnets innehåll som dess undervisningsformer. Delkursen ger verktyg för att självständigt planera, genomföra och utvärdera språkundervisningen samt att använda och kritiskt ta ställning till digitala verktyg som resurs för elevers lärande. Den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS) studeras i ett bedömningsperspektiv, och den studerande får även praktisk övning i hur den kan användas i bedömningen av elevers kunskaper och färdigheter i relation till skolans styrdokument. Delkursen introducerar centrala forskningsområden och forskningsmetoder inom språkdidaktik och de studerande tränar förmågan att formulera en relevant forskningsfråga inom ett avgränsat område samt att beskriva en relevant metod för att besvara frågan.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntliga redovisningar
- Skriftliga övervakade onlinetentamina
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 22,5 hp.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Skriftlig språkfärdighet - 4 hp | U–VG
- Grammatik - 3,5 hp | U–VG
- Begrepp och teorier inom lingvistik - 2,5 hp | U–VG
- Akademiskt skrivande - 3 hp | U–VG
- Franskan i världen - 1,5 hp | U–VG
- Språklig variation - 2 hp | U–VG
- Argumentation och retorik - 2 hp | U–VG
- Franskspråkig litteratur, muntlig redovisning - 1,5 hp | U–VG
- Franskspråkig litteratur, skriftlig redovisning - 4 hp | U–VG
- Språkdidaktik 1A, muntlig och skriftlig redovisning - 6 hp | U–VG
- Språkdidaktik 1B, muntlig och skriftlig redovisning - 6 hp | U–VG
- Språkdidaktik 2A, muntlig och skriftlig redovisning - 6 hp | U–VG
- Språkdidaktik 2B, muntlig och skriftlig redovisning - 6 hp | U–VG
Behörighet
- Franska I med didaktisk inriktning, 22,5 hp, inklusive delkurserna Skriftlig språkfärdighet I, 7,5 hp och Språkdidaktik, 6 hp
Övrigt
Kursen överlappar tidigare kurskoder GFR2R4, GFR2JD, GFR27E och GFR24D.
Kursen innehåller två till tre fältdagar vid en grund- eller gymnasieskola.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.