Kursplan

Franska för lärare i gymnasieskolan, 90 hp (1-90 hp). Ingår i Lärarlyftet

Kurskod
GFR3DL
Poäng
90 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Franska (FRA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2025-01-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-01-13.

Mål

Kursens övergripande mål är att de studerande utvecklar goda kunskaper i och om det franska språket samt om franskspråkig kultur och litteratur samtidigt som de utvecklar både teoretiska kunskaper och metodiska verktyg för att kunna verka i sin yrkesprofession som språklärare. Ett övergripande mål är också att de studerande utvecklar självständighet i studierna samt förmågan att reflektera över det egna lärandet. Detta innebär att de studerande fördjupar och breddar sina språkvetenskapliga, litteraturvetenskapliga och ämnesdidaktiska kunskaper.

Delkurser

1.
Muntlig språkfärdighet, 5,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:

  • beskriva de vanligaste begreppen inom elementär fonetik
  • redogöra för de franska språkljudens egenskaper och för franskans prosodi
  • förstå och använda fonetisk transkription (IPA)
  • förstå vårdat franskt talspråk
  • kommunicera muntligt i vardagliga sammanhang med ett godtagbart uttal
  • visa grundläggande kunskap om presentationsteknik och tillämpa den i
    muntlig framställning
  • reflektera kring fonetikens betydelse för språkinlärning.

2.
Skriftlig språkfärdighet I, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:

  • beskriva och tillämpa de vanligaste grammatiska begreppen i olika former av språklig analys
  • tillämpa den franska basgrammatiken korrekt i egen textproduktion såsom att på vårdad franska skriva enklare texter eller sammanfatta en tidningsartikel
  • använda ett basordförråd i franska
  • visa medvetenhet om samt kunna tillämpa grundläggande mönster i det franska språkets struktur
  • översätta kortare texter, exempelvis en tidningsartikel från svenska till franska
  • reflektera över grammatikens roll i språkundervisningen.

3.
Kultur och samhälle, 5,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • redogöra för begreppet ”la francophonie” och dess betydelse
  • beskriva geografiska aspekter och särdrag i Frankrike och den fransktalande världen
  • förklara och diskutera händelser och aspekter av Frankrikes och den fransktalande världens historia från 1945 och fram till idag
  • redogöra för och diskutera några viktiga aspekter av kultur och politik i dagens franska samhälle och den fransktalande världen
  • förstå och använda sig av informationsteknologin som kunskapskälla och resurs för språklärande
  • diskutera vad kultur i språkundervisningen kan innebära.

4.
Franskspråkig litteratur I: Från 1900 till idag, 5,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • läsa och tolka ett urval litterära texter
  • utföra analys av skönlitterära texter med hjälp av grundläggande litterära begrepp
  • muntligt och skriftligt redogöra för de viktigaste författarna, genrerna, rörelserna, trenderna och strömningarna inom 1900- och 2000-talens franskspråkiga litteratur
  • visa viss självständighet i studierna samt reflektera över den egna inlärningen
  • reflektera kring användning av litterära texter i språkundervisningen.

5.
Språkdidaktik I, 6 högskolepoäng

Delkursen syftar till att ge den studerande en introduktion till språkdidaktik.
Delkursen ger en teoretisk grund och kompletterar de övriga delkursernas innehåll
som förberedelse för den kommande yrkesrollen.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:

  • diskutera hur de främmande språkens ställning i skola och samhälle
    utvecklats historiskt och debatteras idag
  • redogöra för centrala språkinlärningsteorier och diskutera deras betydelse
    för språkundervisningen
  • redogöra för skolans styrdokument med särskilt fokus på de moderna
    språkens kurs- och ämnesplaner
  • på svenska diskutera och reflektera över språkdidaktiska frågeställningar
    som rör urval av undervisningsmaterial och arbetssätt i relation till
    målgrupp och skolans styrdokument.

6.
Skriftlig språkfärdighet II, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:

  • tillämpa och förklara olika grammatiska strukturer inom det franska språket
    samt reflektera över hur dessa hanteras i en undervisningssituation
  • producera texter på tydlig och grammatiskt korrekt franska
  • anpassa språk och form till olika texttyper
  • redogöra för och reflektera kring utformningen av egna och andras texter
  • föra kritiska resonemang kring aktuella språkdebatter
  • översätta texter med olika karaktär från svenska till franska med språklig
    säkerhet.

7.
Introduktion till lingvistik och akademiskt skrivande, 5,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för huvuddragen i lingvistikens historia och utveckling, med
    tonvikt på den franska lingvistiken
  • förklara några aspekter av lingvistikens teorier och metoder
  • redogöra för och tillämpa grundläggande begrepp inom allmän och fransk
    lingvistik
  • på franska författa en kortare akademisk text enligt vedertagna akademiska
    konventioner
  • visa en god språklig kompetens i franska såväl skriftligt som muntligt
  • förhålla sig kritiskt till kunskapskällor.

8.
Muntlig franska, 5,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • redogöra för och diskutera uttalsvariationer i olika delar av den fransktalande världen
  • enligt akademiska konventioner muntligt och skriftligt analysera och reflektera kring språklig variation med hänsyn till språkliga register och sociolekter
  • uttrycka sig muntligt i olika situationer och anpassa språket till olika sammanhang
  • redogöra för och diskutera strukturen i olika typer av debatter och muntliga anföranden
  • argumentera muntligt enligt retoriska principer
  • kritiskt reflektera över vilka normer som karakteriserar den muntliga franska som lärs ut i svenska språkklassrum.

9.
Franskspråkig litteratur II: Fram till 1900, 5,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • diskutera olika genrer och strömningar inom 1600-, 1700- och 1800-talens franska litteraturhistoria
  • förstå, diskutera och analysera ett urval romaner, pjäser och dikter från 1600- till 1800-talet
  • diskutera centrala litterära begrepp och visa förmåga att använda dem i relevanta sammanhang
  • muntligt och skriftligt utföra litteraturvetenskapliga analyser av lyrik, dramatik och prosa, samt reflektera över såväl form som innehåll
  • visa förmåga att självständigt färdigställa ett skriftligt arbete som möter grundläggande litteraturvetenskapliga krav samt reflektera kring skrivprocessen
  • kritiskt använda olika former av kunskapskällor
  • reflektera över den egna inlärningen
  • kritiskt reflektera över vilken typ av franska litterära texter som förekommer i
    läromedel i franska för svensk skola.

10.
Språkdidaktik II, 6 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:

  • reflektera över elevers syn på och upplevelser av sitt språklärande samt diskutera hur språkundervisningen bör utformas för att gynna elevers språkutveckling med stöd i teorier och forskning om inlärning av främmande språk
  • diskutera bedömning inom språkundervisning med utgångspunkt i skolans styrdokument och teorier om bedömning
  • redogöra för bakgrunden till skolans styrdokument med fokus på det europeiska samarbetet och den gemensamma referensramen (GERS)
  • diskutera och reflektera över samspelet mellan inre och yttre faktorer som är knutna till eleven, läraren och den konkreta undervisningssituationen och hur dessa kan bemötas genom att välja innehåll och relevanta arbetssätt i språkundervisningen
  • analysera och kritiskt granska undervisningsmaterial för undervisning i franska som främmande språk ur ett språkdidaktiskt perspektiv och i relation till skolans styrdokument
  • redogöra för olika former av digitala verktyg och diskutera hur de kan
    användas i undervisningen för att utveckla ämnets innehåll och
    undervisningsformer såväl som elevernas lärande, samt praktiskt tillämpa dessa i sitt eget lärande.

11.
Fransk språkhistoria, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • diskutera huvuddragen i det franska språkets utveckling ur ett historiskt
    och kulturellt perspektiv
  • diskutera särdrag och egenskaper i dagens franska
  • särskilja och beskriva olika drag i franska språkets utveckling med
    utgångspunkt i texter från olika epoker
  • visa en god språklig kompetens i franska såväl skriftligt som muntligt
  • reflektera kring olika genrer och strömningar inom medeltids- och
    renässanslitteratur
  • analysera ett urval romaner, pjäser och dikter från medeltid till slutet på
    1600-talet.

12.
Franskspråkig litteratur och litteraturanalys, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • analysera, tolka och diskutera ett urval litterära verk från den fransktalande världen
  • diskutera och problematisera begreppet franskspråkig litteratur och olika aspekter av “la Francophonie“
  • analysera och problematisera historiska, kulturella, litterära och lingvistiska aspekter i dessa länder/regioner
  • tillämpa litteraturvetenskapliga metoder
  • visa förmåga att självständigt färdigställa en kortare uppsats som möter grundläggande litteraturvetenskapliga krav samt reflektera kring skrivprocessen.

13.
Uppsats, 15 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • visa förmåga att självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån vetenskapsteoretiska såväl som litteraturvetenskapliga, lingvistiska eller didaktiska perspektiv
  • utifrån tidigare forskning formulera en problemställning med tillhörande forskningsfrågor
  • inom givna tidsramar genomföra en självständig vetenskaplig studie med forskningsanknytning, relevant metod och teorianknytning, samt
    argumentation som vilar på väl genomförda analyser
  • visa ett kritiskt förhållningssätt till valda källor
  • diskutera forskningsetiska avvägningar
  • visa förmåga att i skriftlig och muntlig form presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
  • analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.

Innehåll

Kursens delkurser omfattar studier i skriftlig och muntlig språkfärdighet, litteratur, kultur, språkdidaktik, lingvistik och språkhistoria.

Delkurser

1.
Muntlig språkfärdighet, 5,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar en genomgång av den franska fonetikens huvuddrag och praktiska uttalsövningar. I delkursen ingår också varierade övningar i att förstå talad franska och att kommunicera muntligt i olika situationer. Den studerande får planera och genomföra strukturerade muntliga anföranden. Som förberedelse för den kommande lärarprofessionen får den studerande också skriftligt reflektera kring fonetik och uttalsinlärning utifrån ett didaktiskt perspektiv.

2.
Skriftlig språkfärdighet I, 7,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar en systematisk genomgång av grundläggande delar av den franska grammatiken med tillämpningsövningar av olika slag. Språklig analys görs i samband med olika typer av skrivövningar av både styrd och friare karaktär samt översättningar. Delkursen behandlar också hur språklig medvetenhet utvecklas hos elever i olika åldrar.

3.
Kultur och samhälle, 5,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar ett studium av Frankrikes och den fransktalande världens geografi, historia och samhällsliv. Vidare behandlas aspekter på kultur- och samhällsförhållanden i Frankrike och den fransktalande världen varvid också jämförelser görs med de studerandes egna kulturella erfarenheter. Begreppet ”la francophonie” analyseras och diskuteras.

4.
Franskspråkig litteratur I: Från 1900 till idag, 5,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar en litteraturhistorisk orientering kring den franskspråkiga världens litteratur från 1900- och 2000-talen. Ett urval litterära verk studeras ur litterärt, språkligt och samhällshistoriskt perspektiv. Litteraturen diskuteras också utifrån dess didaktiska potential i språkundervisningen.

5.
Språkdidaktik I, 6 högskolepoäng

Delkursen utgör en introduktion till språkdidaktik och till de centrala frågor som rör språkundervisningens innehåll och utformning i relation till elevers olika förutsättningar för språkinlärning och skolans styrdokument. De främmande språkens roll och utveckling i svensk skola behandlas i en historisk tillbakablick. Centrala inslag är dels ett grundläggande studium av teorier kring språklärande, dels diskussioner kring språkdidaktiska frågeställningar. Genom att också studera aktuella styrdokument i form av läroplan, kurs- och ämnesplan för moderna språk behandlas relationen mellan teorierna och skolämnets innehåll. På så sätt kopplas de övriga delkursernas innehåll till det framtida yrket och den konkreta undervisningssituationen liksom till de krav som ställs på språkläraren i skolan.

6.
Skriftlig språkfärdighet II, 7,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar ett fördjupat studium av fransk grammatik, liksom en genomgång
av olika aspekter av betydelse för en tydlig skriftlig kommunikation på franska.
Delkursen innehåller varierade grammatiska övningar samt skrivuppgifter som syftar
till att utveckla den studerandes skrivande, bland annat genom träning i att anpassa
textstruktur och stil till olika texttyper. Den studerande får vidare bekanta sig med
och kritiskt diskutera aktuella språkdebatter i fransktalande länder. Dessutom ingår
övning i översättning.

7.
Introduktion till lingvistik och akademiskt skrivande, 5,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller en introduktion till både allmän och fransk lingvistik. Delkursen innehåller även en introduktion till vetenskapligt skrivande på franska. Den studerande producerar en kortare akademisk text på franska och granskar kritiskt en annan studerandes text.

8.
Muntlig franska, 5,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller studier av hur uttalet varierar i olika geografiska områden av
den fransktalande världen. Den innehåller också studier av språklig variation med
avseende på språkliga register och sociolekter samt träning i att uttrycka sig
akademiskt, muntligt och skriftligt, på franska. Delkursen innehåller även studier av
olika typer av debatter och muntliga anföranden och övningar i att argumentera
muntligt på franska.

9.
Franskspråkig litteratur II: Fram till 1900, 5,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar studium av fransk litteratur (romaner, pjäser och poesi) från 1600-talet till och med 1800-talet. I delkursen ingår litteraturhistoria och litterär analysteknik. Litteraturen behandlas också i skenet av Frankrikes historiska och sociala utveckling.

10.
Språkdidaktik II, 6 högskolepoäng

Delkursen innehåller studier av olika aspekter av språklärande där diskussion och reflektion kring de didaktiska frågorna står i centrum. Elevers språkliga medvetande och hur de uppfattar sin situation som språkinlärare behandlas. Delkursen inbjuder till reflektion och diskussion om medvetenhet om studentens egen språkinlärning samt hur dessa kunskaper kan användas i språkundervisningen. Olika aspekter av bedömning och betygsättning i språk utgör ett annat viktigt inslag i delkursen. Den gemensamma europeiska referensramen (GERS) behandlas och sätts i relation till svenska skolans ämnesplaner i moderna språk. I delkursen ingår också studier av hur digitala verktyg kan användas i språkundervisningen liksom att granska andra typer av undervisningsmaterial. Delkursens innehåll kopplas till de övriga studierna i franskämnet och till den framtida yrkesrollen.

11.
Fransk språkhistoria, 7,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller ett studium av texter från medeltiden till dagens franska.
Texterna behandlas ur fonetisk, syntaktisk och historisk synvinkel. Huvuddragen av
språkutvecklingen från latin till modern franska studeras liksom det franska språkets
utbredning och ställning i den fransktalande världen.

12.
Franskspråkig litteratur och litteraturanalys, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras ett urval skönlitterära verk i relation till fransktalande länders historiska och sociala utveckling. Delkursen innehåller ett studium av den fransktalande världen ur historisk, litterär, kulturell och språklig synvinkel. Delkursen behandlar även litteraturvetenskapliga metoder.

13.
Uppsats, 15 högskolepoäng

I delkursen skriver den studerande självständigt en vetenskaplig uppsats utifrån en begränsad problemställning. Uppsatsen kan ha språkvetenskaplig, litteraturvetenskaplig eller språkdidaktisk inriktning. Den studerande försvarar sin uppsats och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes vetenskapliga arbete vid ett ventileringsseminarium.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Muntliga presentationer
  • Skriftlig övervakad salstentamen
  • Skriftliga övervakade onlinetentamina
  • Vetenskaplig uppsats
  • Försvar av den egna uppsatsen samt opposition på en medstuderandes uppsats

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Muntlig språkfärdighet; Fonetik - 2,5 hp | U–G
  • Muntlig språkfärdighet; Muntlig färdighet - 3 hp | U–G
  • Skriftlig språkfärdighet I; Baskunskaper i allmän och fransk grammatik - 1 hp | U–G
  • Skriftlig språkfärdighet I; Grammatik - 4 hp | U–G
  • Skriftlig språkfärdighet I; Skriftlig färdighet - 2,5 hp | U–G
  • Kultur och samhälle; Muntlig redovisning - 2 hp | U–G
  • Kultur och samhälle; Skriftlig redovisning - 3,5 hp | U–G
  • Franskspråkig litteratur I; Muntlig redovisning - 1,5 hp | U–G
  • Franskspråkig litteratur I; Skriftlig redovisning - 4 hp | U–G
  • Språkdidaktik I - 6 hp | U–G
  • Skriftlig språkfärdighet II; Skriftlig språkfärdighet - 4 hp | U–G
  • Skriftlig språkfärdighet II; Grammatik - 3,5 hp | U–G
  • Introduktion till lingvistik och akademiskt skrivande; Begrepp och teorier inom lingvistik - 2,5 hp | U–G
  • Introduktion till lingvistik och akademiskt skrivande; Akademiskt skrivande - 3 hp | U–G
  • Muntlig franska; Franskan i världen - 1,5 hp | U–G
  • Muntlig franska; Språklig variation - 2 hp | U–G
  • Muntlig franska; Argumentation och retorik - 2 hp | U–G
  • Franskspråkig litteratur II; Muntlig redovisning - 1,5 hp | U–G
  • Franskspråkig litteratur II; Skriftlig redovisning - 4 hp | U–G
  • Språkdidaktik II - 6 hp | U–G
  • Fransk språkhistoria - 7,5 hp | U–G
  • Franskspråkig litteratur och litteraturanalys - 7,5 hp | U–G
  • Uppsats - 15 hp | U–G

Behörighet

  • Lärarexamen samt huvudmannens godkännande

Övrigt

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet.
För att delta i en kurs inom Lärarlyftet ska du ha en behörighetsgivande lärarexamen samt vara anställd som lärare inom skolväsendet, av staten, en kommun eller enskild huvudman och ha en arbetsgivare som har godkänt ditt deltagande. Du som är anställd av annan som enligt avtal med kommunen utför uppgifter på entreprenad inom skolväsendet kan också gå kurser inom Lärarlyftet.
Kurser med inriktning gymnasiet riktar sig till de som är anställda som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen utan att vara ämnesbehörig.
Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta.
Se Skolverkets webbplats för mer information: https://www.skolverket.se/lararlyftet.

All undervisning är nätbaserad. Seminarier och föreläsningar är schemalagda på bestämda tider och seminarierna förutsätter interaktivt deltagande. Kursen kräver därför tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling eller motsvarande funktionsenlig teknisk utrustning.

Kursen överlappar tidigare kurskod GFR2LC.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.