Lärandemål
Det övergripande målet med kursen är att den studerande utvecklar kunskaper om kulturstudier med historisk inriktning, utbildningshistoria och Förintelsen. Dessutom fördjupar den studerande sina kunskaper inom det historiedidaktiska området.
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- diskutera och jämföra olika teoretiska utgångspunkter i fråga om studiet av samspelet kultur, samhälle och samhällsförändringar
- diskutera och analysera frågor rörande föränderliga normer, värderingar och identitet
- diskutera och analysera ungdomars roll och aktivitet i fråga om deltagande i och formande av kulturella form- och stiluttryck.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- beskriva och analysera huvuddragen i det svenska utbildningshistoriska forskningsfältet
- diskutera och analysera några valbara arbeten inom forskningsfältet.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- analysera och presentera hur forskare sett på hur historien, samhället, situationer och individuella egenskaper formade människor till att förhålla sig på olika sätt inför Förintelsen
- problematisera och undersöka på vilket sätt kunskaper om Förintelsen har relevans i dag.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- diskutera och analysera hur lärare, med stöd i historiedidaktisk teori kan omsätta ett akademiskt ämnesinnehåll till ett undervisningsstoff i skolundervisningen utifrån frågor om historieämnets syfte och innehåll
- i tänkta undervisningssituationer formulera och tillämpa för historieämnet viktiga organiserande begrepp och kunskaper
- diskutera och analysera olika elevers möjligheter till historiskt tänkande, det vill säga hur de förstår och tillägnar sig perspektiv på fenomen som tid och rum
- värdera och använda historiskt källmaterial i undervisningssituationer
- välja frågor och material som kan väcka och utmana elevers förståelse för och inlevelse i människors skilda villkor under olika tidsepoker.
Innehåll
Delkurser
Delkursen behandlar frågor rörande samspelet mellan kultur, och i synnerhet populärkultur, samt samhällsförändringar under industrialisering och modernisering under perioden ca 1800-2000. Kulturens roll och funktion vad gäller norm- och värderingsförändringar samt formandet av identitet behandlas. Delkursen fokuserar bland annat på ungdomars och ungdomsgruppers konsumtion av samt aktiva deltagande i formandet av olika kulturella uttrycksformer och så kallade subkulturer.
Delkursen introducerar det utbildningshistoriska forskningsfältet och låter därutöver studenten fördjupa sig genom läsning av någon valbar litteratur inom området. Innhållet rör i båda fallen framförallt svensk utbildningshistoria från tidigmodern tid fram till idag.
I delkursen diskuteras och problematiseras människors
agerande i och inför Förintelsen. Litteraturen behandlar också hur forskare förstått och analyserat
människors olika agerande som bödlar, hjältar eller åskådare i samband med
Förintelsen. I delkursen belyses och diskuteras hur en förståelse om detta är
synnerligen relevant även idag.
Delkursen fördjupar frågeställningar som rör ett antal centrala aspekter av lärares transformering av historiedisciplinen till ett engagerande och hanterbart undervisningsämne i linje med gymnasieskolans gällande ämnesplan.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att erhålla betyget Väl Godkänt på hela kursen krävs Väl Godkänt på minst 22,5 hp.
Betygsrapportering:
Modul 1: Modernitet och kultur ca 1800-2000 - 7,5 hp
Modul 2: Utbildningshistoria - 7,5 hp
Modul 3: Förintelsen: Hjältar, bödlar och åskådare - 7,5 hp
Modul 4: Historiedidaktik III: Att undervisa i historia - 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Historia I med didaktisk inriktning, 30 hp och Historia II med didaktisk inriktning, 30 hp, varav 22,5 hp godkända vid registrering
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Kursen innehåller två obligatoriska fältdagar vid en gymnasieskola.