Mål
Målet med kursen är att studenten fördjupar sina kunskaper om äldre och nyare historia samt om samtida globalhistoria och historiedidaktik. Den studerandes insikter i teori, metod, problemformuleringsförmåga och olika sätt att framställa och kritiskt granska historisk kunskap fördjupas också genom bland annat praktiska övningar samt skrivandet av en kortare vetenskaplig uppsats.
Delkurser
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för den moderna och samtida globala historien
- diskutera och analysera problemområden kopplade till 1900- och 2000-talets globala processer
- jämföra olika teoretiska utgångspunkter rörande den moderna och samtida globala historien.
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- jämföra och diskutera historiedidaktiska perspektiv och teoribildningar
- kritiskt granska och värdera läromedel för skolämnet historia i relation till ämnets styrdokument
- diskutera hur lärare kan omsätta ett akademiskt ämnesinnehåll till ett undervisningsstoff i skolundervisningen utifrån frågor om historieämnets syfte och innehåll med särskilt fokus på historiebruk
- diskutera bedömning inom historieundervisning utifrån ämnets styrdokument
- redogöra för olika former av informations- och kommunikationsteknik och hur de kan användas som resurs i historieundervisningen.
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för och diskutera teori och metod
- diskutera och analysera historiska källmaterial
- formulera för vetenskapssamhället relevanta historievetenskapliga problemställningar
- tillämpa källkritiska och kunskapssökande färdigheter.
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- formulera ett vetenskapligt problem och utifrån detta producera en mindre uppsats samt redogöra för relevant tidigare forskning
- tillämpa de formella krav som krävs för en vetenskaplig framställning
- uttrycka sig vetenskapligt och språkligt korrekt
- försvara den vetenskapliga undersökningen och argumentera för de egna slutsatserna
- granska och diskutera medstuderandes uppsatser.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser.
Delkurser
Delkursen behandlar olika historiska perspektiv på den moderna och samtida globaliseringen. Tematiskt behandlas de moderna politiska ideologierna och demokratiseringens förutsättningar, avkolonialisering och postkolonialt samhälle, global ekonomisk jämlikhet respektive ojämlikhet samt slutligen högmoderna samhällets konsumtionskultur och dess kulturella uttryck.
Delkursen fördjupar teoretiska grunder i historiedidaktik. De didaktiska studierna inriktas bland annat på strategier för hur ett akademiskt ämnesinnehåll kan transformeras till ett undervisningsinnehåll med särskilt fokus på historiebruk. Delkursen behandlar också utvärdering av läromedel i relation till ämnets styrdokument I delkursen studeras även relationen mellan lärares undervisning i historia, bedömning, betygssättning och användningen av informations- och kommunikationsteknik i historieundervisningen.
I delkursen behandlas historisk teori och metod samt förmågan att granska texter kritiskt. Den innehåller även käll- och metodmässigt varierade övningar samt skrivandet av en slutuppgift där den egna förmågan att formulera ett historiskt problem övas.
I denna delkurs planeras och genomförs en historisk forskningsuppgift som redovisas i form av en uppsats.
Examinationsformer
- aktivt deltagande i seminarier
- skriftliga inlämningsuppgifter
- uppsats
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att erhålla väl godkänt på hela kursen krävs väl godkänt på minst 22,5 högskolepoäng, inklusive delkurs 4.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Den moderna och samtida globaliseringens historia - 7,5 hp | U–VG
- Historiedidaktik II - 7,5 hp | U–VG
- Historievetenskaplig teori och metod - 7,5 hp | U–VG
- Uppsats - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Historia I med didaktisk inriktning, 22,5 hp eller Historia I, 22,5 hp
Övrigt
Kursen innehåller två dagars obligatorisk campusförlagd undervisning. I kursen ingår 1-2 fältdagar på en skola.
För kursen krävs att studenten har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Överlappar GHI32G och GHI33T
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.