Mål
Målet med kursen är att den studerande inhämtar kunskaper om den moderna och samtida globalhistorien, de nationella minoriteternas historia och om Förintelsen. Dessutom fördjupar den studerande sina kunskaper inom det historiedidaktiska området.
Delkurser
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för den moderna och samtida globala historien
- diskutera och analysera problemområden kopplade till 1900- och 2000-talets globala processer
- jämföra olika teoretiska utgångspunkter rörande den moderna och samtida globala historien.
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- analysera och redogöra för hur forskare sett på hur historien, samhället,
situationer och individuella egenskaper har format människor till att
förhålla sig på olika sätt till Förintelsen - problematisera och undersöka på vilket sätt kunskaper om Förintelsen har
relevans i dag.
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- jämföra och diskutera historiedidaktiska perspektiv och teoribildningar
- kritiskt granska och värdera läromedel för skolämnet historia i relation till ämnets styrdokument
- diskutera hur lärare kan omsätta ett akademiskt ämnesinnehåll till ett undervisningsstoff i skolundervisningen utifrån frågor om historieämnets syfte och innehåll med särskilt fokus på historiebruk
- diskutera bedömning inom historieundervisning utifrån gällande ämnets styrdokument
- redogöra för olika former av informations- och kommunikationsteknik och hur de kan användas som resurs i historieundervisningen.
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för huvuddragen i de nationella minoriteternas samhällshistoria i
Sverige - redogöra för relationen mellan statsmakten, majoritetssamhället och de
nationella minoriteterna - kritiskt granska historiebruket av de nationella minoriteternas historia
analysera och problematisera centrala begrepp - skapa ett undervisningsmaterial utifrån egen bearbetning av primärkällor.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser.
Delkurser
Delkursen behandlar olika historiska perspektiv på den moderna och samtida globaliseringen. Tematiskt behandlas de moderna politiska ideologierna och demokratiseringens förutsättningar, avkolonialisering och postkolonialt samhälle, global ekonomisk jämlikhet respektive ojämlikhet samt slutligen högmoderna samhällets konsumtionskultur och dess kulturella uttryck.
I delkursen diskuteras och problematiseras människors agerande i samband med och
inför Förintelsen. Delkursen behandlar också hur forskare förstått och
analyserat människors olika agerande som bödlar, hjältar eller åskådare i samband
med Förintelsen. I delkursen belyses och diskuteras hur en förståelse om detta är
relevant även idag.
Delkursen fördjupar teoretiska grunder i historiedidaktik. De didaktiska studierna inriktas bland annat på strategier för hur ett akademiskt ämnesinnehåll kan transformeras till ett undervisningsinnehåll med särskilt fokus på historiebruk. Delkursen behandlar också utvärdering av läromedel i relation till ämnets styrdokument. I delkursen studeras även relationen mellan lärares undervisning i historia, bedömning, betygssättning och användningen av informations- och kommunikationsteknik i historieundervisningen.
Delkursen behandlar de nationella minoriteternas samhällshistoria i Sverige. Fokus
ligger på relationen mellan statsmakten, majoritetssamhället och de nationella
minoriteterna. Därutöver diskuteras centrala begrepp och historiebruk kopplade till
de nationella minoriteternas historia. Studenten lär sig att skapa ett
undervisningsmaterial utifrån bearbetning av primärkällor.
Examinationsformer
- aktivt deltagande i seminarier
- skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att erhålla väl godkänt på hela kursen krävs väl godkänt på minst 22,5 högskolepoäng, inklusive delkurs 4.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Den moderna och samtida globaliseringens historia - 7,5 hp | U–VG
- Förintelsen: Hjältar, bödlar och åskådare - 7,5 hp | U–VG
- Historiedidaktik II - 7,5 hp | U–VG
- De nationella minoriteternas samhällshistoria - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Historia I med didaktisk inriktning, 22,5 hp eller Historia I, 22,5 hp
Övrigt
Kursen innehåller två dagars obligatorisk campusförlagd undervisning. I kursen ingår 1-2 fältdagar på en skola.
För kursen krävs att studenten har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Överlappar GHI32G och GHI33T
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.