Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för övergången från linjär till cirkulär ekonomi för hållbarhet och konkurrenskraft,
- förklara kopplingar mellan cirkulära flöden på samhälls-, bransch- och företagsnivå,
- förklara den cirkulära ekonomins relation till industriella verksamheters strategier och affärsmodeller,
Färdighet och förmåga
- identifiera, värdera och analysera industriella verksamheters möjligheter till cirkulär resurseffektivisering,
- identifiera möjliga problem och brister genom analys av verksamhetens resursnyttjandegrad,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över olika förutsättningar för utveckling av industriella verksamheter med cirkulär ekonomi som en väg mot hållbarhet,
- reflektera över betydelsen av delaktighet och engagemang i utvecklingen av en cirkulär ekonomi och dess inverkan på lärande och affärsutveckling.
Innehåll
Kursen behandlar den cirkulära ekonomin och dess systemvillkor, som en del i en hållbar utveckling inom industriella verksamheter. Vidare behandlas slutna kretslopp av mineraler och naturfrämmande ämnen, samt ekosystemtjänster. Kursen belyser den cirkulära ekonomins möjligheter att tillämpa affärsmodeller i cirkulärekonomiska projekt. Vidare behandlar kursen olika metoder och modeller för nulägesbeskrivning, hinderanalys, urvalskriterium, konsekvensanalys och kritisk granskning.
Examinationsformer
- Projektrapport
- Seminarier
- Inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U, 3, 4, 5.
För betyg på hel kurs krävs minst godkänt på samtliga moduler, betyg på hel kurs styrs av projektet.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Projektrapport - 4 hp | U, 3, 4, 5
- Inlämningsuppgifter - 2,5 hp | U–G
- Seminarier - 1 hp | U–G
Behörighet
- Industriell ekonomi med kalkylering 7,5 hp eller Industriell ekonomi - grundläggande kurs 7,5 hp
Övrigt
Ersätter GIE2XG.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.