Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- diskutera och problematisera skolämnet idrott och hälsa utifrån olika didaktiska perspektiv inom friluftsliv samt i relation till idrottens former och uttryck
- röra sig allsidigt i rörelseformer och sammanhang inom friluftsliv med relevans för professionsutövandet
- planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment vars syfte är att utveckla förmågan att utöva friluftsliv med relevans för professionsutövandet
- diskutera hur friluftsliv kan bidra till hållbar utveckling utifrån ett miljöperspektiv
- analysera friluftsliv ur ett normkritiskt perspektiv
- diskutera möjligheter för digital teknologi relevant för undervisning inom friluftsliv
- problematisera bedömning som begrepp och bedömning av kunskaper och förmågor i skolämnet idrott och hälsa
- diskutera bedömningars pedagogiska betydelse i skolämnet idrott och hälsa i relation till styrdokument och aktuell forskning.
Innehåll
Kursen behandlar olika aspekter av området friluftsliv med fokus på allsidig rörelseförmåga, hälsofrämjande och hållbara lärmiljöer samt didaktisk kompetens. Innehållet omfattar följande kunskapsområden:
- friluftsdidaktik och friluftsteknik i skiftande miljöer och årstider, med betoning på det enkla och nära friluftslivet
- kartkunskap och orientering
- simning och livräddning
- olika former av förflyttning och färd, i skiftande miljöer och årstider
- friluftsdidaktik med fokus på säkerhetsaspekter
- friluftsliv som rörelsekultur utifrån perspektiv på hållbarhet, digitalisering och normkritik.
Kursen behandlar också styrdokument för skolämnet idrott och hälsa i grund- och gymnasieskola. De förmågor som framträder i kurs- och ämnesplanernas syfte, centrala innehåll och kunskapskrav analyseras och problematiseras i förhållande till aktuell forskning och i relation till specifika undervisningssituationer. Betyg- och bedömningsfrågor knutna till idrott och hälsa diskuteras med speciellt fokus på bedömning av kvalitativt skilda nivåer av kunnande samt bedömningars pedagogiska betydelse.
Examinationsformer
Individuell uppgift. Gestaltande redovisning.
Uppgift 2: Simning och livräddning. 1 hp.
Paruppgift. Gestaltande och skriftlig redovisning.
Uppgift 3: Längdskidåkning. 1 hp.
Gruppuppgift. Gestaltande redovisning.
Uppgift 4: Långfärdsskridsko. 1 hp.
Individuell uppgift. Gestaltande redovisning.
Uppgift 5: Utförsåkning. 1 hp.
Gruppuppgift. Gestaltande redovisning
Uppgift 6: Friluftsliv som samhällsfenomen, rörelsekultur och innehåll i skolan. 4 hp.
Individuell uppgift. Skriftlig inlämningsuppgift.
Uppgift 7: Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa. 3,5 hp.
Individuell uppgift. Skriftlig inlämningsuppgift.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att erhålla betyget väl godkänd i hela kursen krävs väl godkänd på uppgifterna “Friluftsliv som samhällsfenomen, rörelsekultur och innehåll i skolan“ och “Bedöming och betygsättning i idrott och hälsa“ samt väl godkänd i minst tre av de fem övriga uppgifterna.
Betygsrapportering:
- Kartövningar – grundläggande orientering, 1 hp, U-VG
- Simning och livräddning,1 hp, U-VG
- Längdskidåkning, 1 hp, U-VG
- Långfärdsskridsko, 1 hp, U-G
- Utförsåkning, 1 hp, U-VG
- Friluftsliv som samhällsfenomen, rörelsekultur och innehåll i skolan, 4 hp, U-VG
- Bedömning och
betygsättning i idrott och hälsa, 3,5 hp, U-VG
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Idrott och hälsa 1, Matematik 2a alt 2b alt 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2