Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och analysera samhällsutvecklingen relaterat till friluftsliv, idrott, hälsa och fysisk aktivitet ur såväl historiskt som samtida perspektiv
- redogöra för den historiska medieutvecklingen på ett allmänt plan och relaterat till idrott, media och fysisk aktivitet
- redogöra för de olika mediernas skilda förutsättningar och relevant medieforskning
- diskutera och problematisera idrottens och den fysiska aktivitetens roll i samhället på lokal, regional, nationell, internationell samt global nivå
- redogöra för teorier kopplat till tränar- och ledarskap.
Innehåll
Som bakgrund till ämnet och det sammanhang som områdena idrott, fysisk aktivitet och hälsa befinner sig i relaterat till samhället, tar kursen avstamp i idrottens historia. Kursen behandlar även medieutvecklingen med fokus på 1900-talet och framåt och relaterar till samhället, idrott, fysisk aktivitet och hälsa. Samhällsvetenskapliga teorier och synsätt belyses för att på ett djupare plan kunna diskutera idrott, hälsa och fysisk aktivitet lokalt, regionalt, nationellt och globalt.
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Seminarier, 3,0 hp, U-G
- Inlämningsuppgifter, 4,5 hp, U-VG
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen motsvarar IH1137.