Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa förmåga att planera, leda och utvärdera träning som skapar förutsättningar för rörelse- och prestationsutveckling för olika målgrupper av klättrare
- diskutera tränarrollen utifrån olika didaktiska perspektiv inom tränarpraktiken klättring i relation till idrottens former och uttryck.
Innehåll
I kursen läggs fokus på att
planera,
leda och utvärdera
klättringsträning för olika målgrupper av klättrare.
Vidare diskuteras tränarrollen ur didaktiska perspektiv
inom klättring i relation till den specifika idrottens olika
former och uttryck.
Examinationsformer
Skriftlig
inlämningsuppgift, muntlig redovisning.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Skriftlig inlämningsuppgift, muntlig redovisning, 2,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ges i samarbete med Svenska Klätterförbundet. Kursen motsvarar GIH2LT och GIH2LU.