Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva aktuell forskning om miljömässig hållbarhet inom ämnet idrott och hälsa
- genomföra rörelseaktiviteter i kontextualiserade landskap under olika årstider och diskutera de genomförda aktiviteternas miljöpåverkan i relation till ämnet idrott och hälsa
- diskutera och problematisera didaktiska överväganden vid undervisning av miljömässig hållbarhet inom ämnet idrott och hälsa
- med utgångspunkt i ett didaktiskt perspektiv, planera undervisning inom en rörelsekultur inom vilken frågor om miljömässig hållbarhet särskilt beaktas.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För betyget Godkänd krävs att studenten är godkänd på de fyra modulerna i kursen. För betyget Väl Godkänd krävs utöver kriterierna för Godkänd att studentens skriftliga examinationsuppgift bedömts som Väl Godkänd.
Betygsrapportering:
Modul 1: Miljömässig hållbarhet genom rörelsekulturer i kontextualiserade landskap, vinter - 1,5 hp (U-G)
Modul 2: Miljömässig hållbarhet genom rörelsekulturer i kontextualiserade landskap, vår - 1,5 hp (U-G)
Modul 3: Miljömässig hållbarhet genom rörelsekulturer i kontextualiserade landskap, sommar - 1,5 hp (U-G)
Modul 4: Skriftlig inlämningsuppgift - 3 hp (U-VG)
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Idrott och hälsa 1