Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- diskutera och problematisera skolämnet idrott och hälsa utifrån olika didaktiska perspektiv inom området friluftsliv samt i relation till idrottens former och uttryck
- röra sig allsidigt i rörelseformer och sammanhang inom friluftsliv med relevans för professionsutövandet
- utifrån valt syfte, innehåll och målgrupp samt i relation till aktuella styrdokument visa idrottsdidaktisk kompetens vid planering, genomförande och utvärdering av undervisningssituationer inom delområdet friluftsliv
- diskutera hur idrott kan bidra till hållbar utveckling utifrån ett miljöperspektiv
- diskutera möjligheter för, och på en grundläggande nivå använda, digital teknologi relevant för undervisning inom friluftsliv.
Innehåll
- Friluftsliv i närliggande utomhusmiljö samt kartkunskap
- Allemansrätten samt säkerhetsaspekter och nödsituationer i undervisningen
- Orientera sig i skogs- och närmiljö
- Vandring
- Paddling
Examinationsformer
- Gestaltande redovisningar
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier, praktiska övningar, samt individuellt
arbete med handledning.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:- Orientering (2,5 hp)
- Vandring (2,5 hp)
- Paddling (2,5 hp)
Förkunskapskrav
- Antagen till VAL-utbildning
Övrigt
Denna kurs innehåller två fysiska träffar varav den ena är en halvdag utomhus (orientering) och den andra är en tur på tre dagar (vandring och paddling) utomhus. I övrigt ges kursen på distans.