Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och diskutera idrottsvetenskap med fokus på träningslära ur ett historiskt utvecklingsperspektiv
- redogöra för och diskutera principer för träning av styrka, snabbhet, rörlighet och uthållighet samt principer för uppvärmning och återhämtning för hälsoinriktad fysisk aktivitet
- utifrån vetenskaplig grund inom området välja övningar och designa ett hälsoinriktat fysiskt aktivitetspass med syfte att träna någon av de fysiska kvaliteterna styrka, snabbhet, rörlighet och uthållighet
- tillämpa principerna för att analysera olika former av fysisk aktivitet utifrån dess hälsopromotiva effekter
- utifrån vetenskaplig grund inom området skapa, presentera och argumentera för samt kritiskt granska en hälsoinriktad träningsplanering för en specifik målgrupp eller individ
- delta i, instruera och utvärdera träningspass för hälsoinriktad fysisk aktivitet kopplade till specifika träningsmål.
Innehåll
Kursen syftar till att den studerande utvecklar sina teoretiska kunskaper inom kunskapsområdet träningsvetenskap och sina praktiska färdigheter i sin roll som tränare för hälsoinriktad fysisk aktivitet. Kursen inleds med studier av idrottsvetenskapens historia med fokus mot kunskapsområdet träningsvetenskap och beprövad erfarenhet inom träningslära. Vidare studeras specifika begrepp inom kunskapsområdet träningsvetenskap. Utifrån vetenskaplig grund inom området designar och leder den studerande träningspass för träning av styrka, snabbhet, rörlighet och uthållighet med fokus mot hälsoinriktad fysisk aktivitet. Kursens senare del inleds med att analysera en vald fysisk aktivitets hälsopromotiva effekter på fysisk och/eller mental hälsa. Den studerande övar även på att välja och använda lämpliga test- och mätmetoder för att utvärdera hälsoinriktad fysisk aktivitet. Vidare behandlas skapandet av en hälsoinriktad träningsplanering anpassad till exempelvis kön, ålder, etnicitet samt olika sociala, fysiologiska och psykologiska förutsättningar. Under denna process skall den studerande även kritiskt granska träningsplaneringar för olika målgrupper. Den studerande skapar slutligen en detaljplanering relaterad till syftet i deras träningsplanering och leder det specifika träningspasset.
Examinationsformer
- Seminarier
- Skriftlig salstentamen
- Skriftliga, muntliga och praktiska redovisningar
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För betyget väl godkänd i kursen krävs väl godkänd i kursens båda moduler.
Betygsrapportering:
- Träningslära för hälsoinriktad fysisk aktivitet (7,5 hp)
- Träningsplanering för hälsoinriktad fysisk aktivitet (7,5 hp)
Förkunskapskrav
- Tillämpad anatomi och idrottsfysiologi, 15 hp