Kursplan

Grundläggande klättringsdidaktik, riskbedömning och riskhantering

Kurskod
GIH2XM
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Ämnesgrupp
Idrott/idrottsvetenskap
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 50%
Medicinska området, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Idrotts- och hälsovetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2022-09-08.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-09-08.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • reflektera kring och diskutera tränarrollen i relation till klättringens former och uttryck
  • diskutera kopplingen mellan tränarfilosofi och tränarpraktik inom klättring
  • redogöra för klättringens betydelse för uppfyllande av hållbarhetsmål 3, 5 och 10 (säkerställa hälsa, jämställdhet och jämlikhet) i FNs Agenda 2030 i det globala respektive nationella perspektivet
  • problematisera klättringens eventuella möjligheter att bidra till uppfyllande av andra hållbarhetsmål i FNs Agenda 2030
  • redogöra för generella fysikaliska principer bakom klättringstekniker
  • redogöra för och praktiskt tillämpa grundläggande didaktiska modeller, gällande de tekniska aspekterna i klättring, till de olika utövarkategorierna
  • redogöra för och tillämpa grundläggande principer för planering av en klättringslektion för olika målgrupper
  • redogöra för och tillämpa grundläggande principer för riskbedömning och riskhantering vid klättringsträning/tävling.

Innehåll

Kursen behandlar tränarskapets vetenskapliga och filosofiska grunder och hur tränarrollen uppfattas av olika individer och grupper i relation till den specifika idrottens olika former och uttryck. Kursen fokuserar på kritisk reflektion och utveckling av studenternas egna träningsfilosofier och deras praktiska tillämpningar utifrån begrepp som ledarskap, gruppdynamik, kommunikation, beslutsfattande och moraliska dilemman.

Hållbar utveckling är ett hett ämne på många plan inom klättring, från hur klättrare förhåller sig till den naturliga miljön till den kommersiella gymmiljön och frågor kring hur elitidrotten organiseras och sköts. Klättringens potential att bidra till hållbar utveckling diskuteras och studenterna kommer att överväga sina egna bidrag som tränare.

Kursen belyser de allmänna fysiska och biomekaniska principerna bakom klättringens olika tekniker. Diskussionsgrupper och praktiska aktiviteter kommer att ge studenterna möjligheter att dela, utforska och analysera grundläggande didaktiska modeller för effektiv coachning av klättertekniker. Under kursen kommer studenterna att arbeta med vana klättrare för att utveckla deras erfarenhet av att planera träningspass och kortsiktiga träningsplaner. Med denna praktiska aspekt kommer behovet av att bedöma och hantera risker i samband med träning och tävlingar. Dessa kommer att diskuteras med avseende på olika situationer och perspektiv (klättrare, tränare, åskådare etc.) och studenterna kommer att arbeta med dessa koncept under sina praktiska coachningssessioner. Där så är lämpligt, kommer möjligheter att bli involverade i SKF-evenemang att göras tillgängliga för studenterna.

Examinationsformer

  • Praktiska individuella redovisningar
  • Seminarier
  • Skriftliga individuella inlämningsuppgifter

 

Arbetsformer

Se kurshandboken.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Betygsrapportering:

  • Praktiska redovisningar, seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter (15 hp)

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet