Kursplan

Friluftsliv och bedömning i ämnet idrott och hälsa

Kurskod
GIH2YS
Poäng
12,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Idrotts- och hälsovetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2022-11-14.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-11-14.

Mål

Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • diskutera och problematisera skolämnet idrott och hälsa utifrån historiska och didaktiska perspektiv inom friluftsliv samt i relation till idrottens former och uttryck
  • röra sig allsidigt i rörelseformer och sammanhang inom friluftsliv med relevans för professionsutövandet
  • planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment vars syfte är att utveckla förmågan att utöva friluftsliv med relevans för professionsutövandet
  • diskutera hur friluftsliv kan bidra till hållbar utveckling utifrån ett miljöperspektiv
  • analysera friluftsliv ur ett normkritiskt perspektiv
  • diskutera möjligheter för digital teknologi relevant för undervisning inom friluftsliv
  • problematisera bedömning som begrepp och bedömning av kunskaper och förmågor i skolämnet idrott och hälsa
  • diskutera bedömningars pedagogiska betydelse i skolämnet idrott och hälsa i relation till styrdokument och aktuell forskning.

Innehåll

Kursen behandlar olika aspekter av området friluftsliv med fokus på allsidig rörelseförmåga, historia, hälsofrämjande och hållbara lärmiljöer samt didaktisk kompetens. Innehållet omfattar följande kunskapsområden: friluftsdidaktik och friluftsteknik i skiftande miljöer och årstider, med betoning på det enkla och nära friluftslivet; kartkunskap och orientering; simning och livräddning; olika former av förflyttning och färd, i skiftande miljöer och årstider; friluftsdidaktik med fokus på säkerhetsaspekter; samt friluftsliv som rörelsekultur utifrån perspektiv på hållbarhet, historia, digitalisering och normkritik.

Kursen behandlar också styrdokument för skolämnet idrott och hälsa i grund- och gymnasieskola. De förmågor som framträder i kurs- och ämnesplanernas syfte, centrala innehåll och kunskapskrav analyseras och problematiseras i förhållande till aktuell forskning och i relation till specifika undervisningssituationer. Betygs- och bedömningsfrågor knutna till idrott och hälsa diskuteras med speciellt fokus på bedömning av kvalitativt skilda nivåer av kunnande samt bedömningars pedagogiska betydelse.

Examinationsformer

  • Uppgift 1: Kartövningar – grundläggande orientering, 1 hp.
    Individuell uppgift. Gestaltande redovisning.
  • Uppgift 2: Simning och livräddning. 1 hp.
    Paruppgift. Gestaltande och skriftlig redovisning.
  • Uppgift 3: Längdskidåkning. 1 hp.
    Gruppuppgift. Gestaltande redovisning.
  • Uppgift 4: Långfärdsskridsko.1 hp.
    Individuell uppgift. Gestaltande redovisning.
  • Uppgift 5: Utförsåkning. 1hp.
    Gruppuppgift. Gestaltande redovisning.
  • Uppgift 6: Friluftsliv som samhällsfenomen, rörelsekultur och innehåll i skolan. 4 hp.
    Individuell uppgift. Skriftlig inlämningsuppgift.
  • Uppgift 7: Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa. 3,5 hp.
    Individuell uppgift. Skriftlig inlämningsuppgift.

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att erhålla betyget väl godkänd i hela kursen krävs väl godkänd på modulerna “Friluftsliv som samhällsfenomen, rörelsekultur och innehåll i skolan“ och “Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa“ samt väl godkänd i minst tre av de fem övriga modulerna.

 

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Kartövningar - grundläggande orientering - 1 hp | U–VG
  • Simning och livräddning - 1 hp | U–VG
  • Längdskidåkning - 1 hp | U–VG
  • Långfärdsskridsko - 1 hp | U–G
  • Utförsåkning - 1 hp | U–VG
  • Friluftsliv som samhällsfenomen, rörelsekultur och innehåll i skolan - 4 hp | U–VG
  • Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa - 3,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Idrott och hälsa 1, Matematik 2a alt 2b alt 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2

Övrigt

Kursen överlappar GIH2EN.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.