Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- omsätta teoretisk och praktisk kunskap i handling i rollen som tränare
- diskutera och problematisera förutsättningarna för ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar utveckling inom idrott och fysisk aktivitet med koppling till kunskapsområdet tränarskap
- diskutera och problematisera etiska frågeställningar och hållbar utveckling med koppling till det verksamhetsförlagda projektet.
Innehåll
Verksamhetsförlagt projekt (VFP) inom idrottstränarprogrammet utförs i en organisation som verkar inom området idrott, fysisk aktivitet och/eller hälsa. Tränarpraktik ingår liksom samverkan med personer vilka är verksamma inom den organisation där studenten utför sitt verksamhetsförlagda projekt. Under kursen får studenten kontinuerlig återkoppling på sitt handlande i rollen som tränare. Frågor rörande etiskt och hållbart tränarskap diskuteras och problematiseras i syfte att förstå förutsättningarna för tränarpraktik på lokal såväl som global nivå. I kursen uppmärksammas även studentens förmåga att diskutera och problematisera hållbar utveckling inom kunskapsområdet tränarskap i relation till exempelvis kön, jämställdhet och funktionshinder i olika organisationer inom idrott och fysisk aktivitet.
Examinationsformer
- Muntliga och praktiska redovisningar
- Seminarier
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För betyget VG på hela kursen ska studenten uppnå VG på modul 1 samt G på modul 2.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Tränarskapets dimensioner - 4 hp | U–VG
- Praktiskt tränarskap - 3,5 hp | U–G
Behörighet
- 90 hp idrotts- och hälsovetenskap inklusive “Det flerdimensionella tränarskapet med didaktisk inriktning“ 15 hp och “Motorisk kontroll, lärande och utveckling med didaktisk inriktning“ 15 hp samt 7,5 hp i någon av kurserna “Träningslära för tävlingsinriktad idrott“ eller “Träningslära för hälsoinriktad fysisk aktivitet“
Övrigt
Kursen ingår i Idrottstränarprogrammet - prestation och hälsa, 180 hp.
Student som underkänts i mål knutna till det verksamhetsförlagda projektet (VFP) har rätt att genomgå ytterligare en period, dock inte flera än två sammanlagt.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.