Mål
Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar grundläggande kunskaper om idrott och hälsa.
Delkurser
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- på en grundläggande nivå diskutera och problematisera skolämnet idrott
och hälsa utifrån historiska och didaktiska perspektiv inom sommarinriktat
friluftsliv samt i relation till idrottens former och uttryck, - på en grundläggande nivå röra sig allsidigt i rörelseformer och sammanhang
inom sommarinriktat friluftsliv med relevans för professionsutövandet, - utifrån valt syfte, innehåll och målgrupp samt i relation till aktuella styrdokument visa idrottsdidaktisk kompetens vid planering, genomförande
och utvärdering av undervisningssituationer inom sommarinriktat friluftsliv, - diskutera hur sommarinriktat friluftsliv kan bidra till hållbar utveckling
utifrån ett miljöperspektiv, - diskutera möjligheter för, och på en grundläggande nivå använda, digital
teknologi relevant för undervisning inom sommarinriktat friluftsliv, - skapa förutsättningar för lärande som utvecklar barns och ungdomars
allsidiga rörelseförmåga och samtidigt observera och analysera barns och
ungdomars rörelse och rörelseutveckling inom simning.
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- problematisera bedömning som begrepp, samt bedömning av kunskaper och förmågor i skolämnet idrott och hälsa,
- diskutera bedömningars pedagogiska betydelse i skolämnet idrott och hälsa
i relation till styrdokument och aktuell forskning, - analysera undervisningssituationer i förhållande till skolämnet idrott och
hälsas mål och kunskapskrav.
Innehåll
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
Delkursen behandlar olika aspekter av området friluftsliv med fokus på historisk
utveckling, allsidig rörelseförmåga, hälsofrämjande och hållbara lärmiljöer samt
didaktisk kompetens. Innehållet omfattar följande kunskapsområden: friluftsliv och
friluftsteknik i skiftande miljöer under färd med lägerliv och paddling;
säkerhetsaspekter vid vatten; kartkunskap och orientering; samt simning och
livräddning.
I delkursen behandlas styrdokument för skolämnet idrott och hälsa i grund- och
gymnasieskola på en grundläggande nivå. De förmågor som framträder i kurs- och ämnesplanernas syfte, centrala innehåll och kunskapskrav analyseras och
problematiseras på en grundläggande nivå i förhållande till aktuell forskning och i
relation till specifika undervisningssituationer. Betygs- och bedömningsfrågor
knutna till idrott och hälsa diskuteras på en grundläggande nivå med speciellt fokus
på bedömning av kvalitativt skilda nivåer av kunnande samt bedömningars
pedagogiska betydelse.
Examinationsformer
Delkurs 1. Friluftsliv: orientering, simning och paddling, 7,5 hp
- Gestaltande redovisningar
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Delkurs 2. Bedömning och betygssättning i idrott och hälsa, 7,5 hp
- Muntlig redovisning
- Skriftlig inlämningsuppgift
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att erhålla betyget väl godkänd i hela kursen krävs väl godkänd på båda modulerna/delkurserna i kursen. För betyget godkänd krävs minst betyget godkänd på båda modulerna/delkurserna i kursen.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Delkurs 1. Friluftsliv: orientering, simning och paddling - 7,5 hp | U–VG
- Delkurs 2. Bedömning och betygsättning i ämnet idrott och hälsa - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Idrott och hälsa 1, Matematik 2a alt 2b alt 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.