Kursplan

Idrott och hälsa II med didaktisk inriktning

Kurskod
GIH37R
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2023-12-05.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-05.

Mål

Kursens övergripande mål är att den studerande, utifrån den kunskapsbas som lagts i Idrott och hälsa I med didaktisk inriktning, tillägnar sig fördjupade kunskaper i idrotts- och hälsovetenskap med fokus på didaktiska frågeställningar.

Delkurser

1.
Humanbiologi 2, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande idrottsfysiologi
  • planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment vars syfte är att utveckla elevers kunskaper i träningslära
  • planera, genomföra och utvärdera uthållighetsträning, styrketräning och rörlighetsträning för olika målgrupper utifrån humanbiologisk kunskap
  • analysera och problematisera undervisning i hälsa utifrån föreställningar om kroppen som objekt såväl som subjekt.

2.
Friluftsliv 2: skidor och skridsko, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
  • visa kunskaper i friluftslivsteknik med fokus på ledarskap och säkerhet under vinterinriktat friluftsliv i olika miljöer
  • röra sig allsidigt i rörelseformer och sammanhang inom vinterinriktat friluftsliv med relevans för professionsutövandet
  • analysera vinterinriktat friluftsliv ur ett normkritiskt perspektiv
  • planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment vars syfte är att utveckla förmågan att utöva vinterinriktat friluftsliv med relevans för professionsutövandet.

3.
Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • problematisera bedömning som begrepp, samt bedömning av kunskaper och förmågor i skolämnet idrott och hälsa
  • diskutera bedömningars pedagogiska betydelse i skolämnet idrott och hälsa i relation till styrdokument och aktuell forskning
  • analysera undervisningssituationer i förhållande till skolämnet idrott och hälsas mål och kunskapskrav.

4.
Rörelse 2: gymnastik, parkour och friidrott, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment vars syfte är att utveckla elevers allsidiga rörelseförmåga
  • analysera olika rörelsekulturer ur ett normkritiskt perspektiv
  • diskutera rörelseförmågans betydelse för hälsa ur perspektiven jämställdhet, hållbarhet, inkludering och delaktighet
  • med goda rörelsekvaliteter delta i olika rörelseaktiviteter med relevans för professionsutövandet samt problematisera den egna lärprocessen med utgångspunkt i olika teorier om lärande.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser.

Delkurser

1.
Humanbiologi 2, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas humanbiologiska frågeställningar med relevans för fysisk aktivitet där fokus ligger på undervisning i och om träning av uthållighet, styrka och rörlighet för olika målgrupper. Dessutom problematiseras undervisningen utifrån perspektiven delaktighet och inkludering. Begreppet hälsa diskuteras och problematiseras med utgångspunkt i föreställningar om kroppen som objekt såväl som subjekt. Kroppens och hälsans framställning i sociala medier diskuteras och problematiseras.

2.
Friluftsliv 2: skidor och skridsko, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras och praktiseras vinterinriktat friluftsliv i olika former av skidor och skridsko med fokus på ledarskaps- och säkerhetsaspekter. Särskild uppmärksamhet ägnas undervisning, progression och bedömning i vinterinriktat friluftsliv. Vinterinriktat friluftsliv som rörelsekultur analyseras och diskuteras utifrån ett normkritiskt perspektiv som bland annat innefattar frågor om jämställdhet, inkludering och enskilda elevers lärande.

3.
Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas styrdokument för skolämnet idrott och hälsa i grund- och gymnasieskola på en grundläggande nivå. De förmågor som framträder i kurs- och ämnesplanernas syfte, centrala innehåll och kunskapskrav analyseras och problematiseras på en grundläggande nivå i förhållande till aktuell forskning och i relation till specifika undervisningssituationer. Betygs- och bedömningsfrågor knutna till idrott och hälsa diskuteras på en grundläggande nivå med speciellt fokus på bedömning av kvalitativt skilda nivåer av kunnande samt bedömningars pedagogiska betydelse.

4.
Rörelse 2: gymnastik, parkour och friidrott, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar rörelse och rörelseaktiviteter i syfte att utveckla allsidig rörelseförmåga samt planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Undervisning i rörelse analyseras och problematiseras utifrån teorier om lärande och undervisning. Perspektiven normkritik, inkludering och delaktighet behandlas med fokus på vad som hämmar respektive främjar lärande i rörelse. Innehållet innefattar följande rörelseaktiviteter: gymnastik, parkour och friidrott.

Examinationsformer

Delkurs 1 Humanbiologi 2, 7,5 hp

  • Gestaltande redovisningar
  • Skriftlig salstentamen.

Delkurs 2. Friluftsliv 2: skidor och skridsko, 7,5 hp

  • Gestaltande redovisningar
  • Individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

Delkurs 3. Bedömning och betygssättning i idrott och hälsa, 7,5 hp

  • Muntlig redovisning
  • Skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs 4. Rörelse 2: gymnastik, parkour och friidrott, 7,5 hp

  • Gestaltande redovisningar
  • Skriftliga inlämningsuppgifter.

 

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng och godkänd på övriga högskolepoäng.

 

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Delkurs 1. Humanbiologi 2 - 7,5 hp | U–VG
  • Delkurs 2. Friluftsliv 2: skidor och skridsko - 7,5 hp | U–VG
  • Delkurs 3. Bedömning och betygssättning i idrott och hälsa - 7,5 hp | U–VG
  • Delkurs 4. Rörelse 2: gymnastik, parkour, och friidrott - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Idrott och hälsa 1 med didaktisk inriktning, 22 hp eller Idrott och hälsa 1 med didaktisk inriktning åk 4-6, 22 hp

Övrigt

Kursen ingår i Ämneslärarprogrammet.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.