Mål
Delkurser
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- delta i hälsoarbete i skolan och inom ämnet idrott och hälsa
- tillämpa strategier för promotivt inkluderande hälsoarbete i skolmiljö
- diskutera och problematisera hälsobegreppet och dess betydelse på
individ-, grupp- och samhällsnivå - analysera och diskutera skolämnet idrott och hälsas roll i relation till
samhällets dominerande hälsodiskurser, nationellt såväl som internationellt - redogöra för och diskutera hälsoarbete i skolan inom ämnet idrott och hälsa
samt värdera strategier för promotivt inkluderande hälsoarbete i skolmiljö - bearbeta och analysera kvantitativa och kvalitativa data inom det
hälsopedagogiska området.
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- beskriva och diskutera den kulturella framväxten gällande olika mål- och
nätspel och deras relation till skolans styrdokument i idrott och hälsa - planera, genomföra och utvärdera undervisning inom mål- och nätspel i
relation till skolans styrdokument i idrott och hälsa - kritiskt analysera och reflektera över aktuell forskning inom mål- och nätspel
samt göra ämnesdidaktiska värderingar av forskningen - skapa och anpassa olika former av mål- och nätspel i relation till olika
målgrupper genom att beakta didaktiska, inkluderande och normkritiska
perspektiv - pröva, analysera och värdera mål- och nätspelets möjligheter för utveckling
av spel- och rörelseförmåga.
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- pröva, analysera och värdera ergonomisk anpassning av rörelser i olika
situationer - redogöra för samt diskutera arbetsmiljöaspekter för lärare i idrott och hälsa
och hur idrottslärare kan bedriva ett hållbart arbetsmiljöarbete - redogöra för människors varierande näringsbehov och energiförbrukning
- analysera och problematisera diskurser om kost i olika kontexter
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- pröva, analysera och värdera dansens möjligheter för utveckling av rörelseförmåga och estetisk förmåga
- skapa rörelser, följa givna rörelser samt uttrycka sig i relation till musikens puls, rytm och karaktär
- planera, genomföra och utvärdera undervisning som synliggör och utmanar normer inom expressiv och kulturell dans
- kritiskt analysera, pröva och omsätta aktuell forskning och teorier som behandlar undervisning och lärande i rörelse och dans.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser.
Delkurser
I delkursen praktiseras och diskuteras strategier för promotivt och inkluderande hälsoarbete i skolan. Vidare diskuteras och problematiseras begreppet hälsa, patogena och salutogena perspektiv på hälsa, samt kvalitativ och kvantitativ forskningsmetodik.
De teoretiska och praktiska aspekterna av hälsofrämjande arbete belyses liksom
folkhälsopolitiska frågeställningar och problem. Ämnet idrott och hälsas roll i
relation till den i samhället, nationellt såväl som internationellt, rådande synen på
hälsa diskuteras och problematiseras. Hälsofrämjande arbete i skolan, som beaktar
social klass, kön, etnicitet, funktionsnedsättning och normer diskuteras utifrån
aktuell forskning på området.
I delkursen behandlas fördjupad ämneskunskap såväl som ämnesdidaktik och
metodik inom olika mål- och nätspel. Mål- och nätspelens kulturella framväxt och
deras relation till styrdokument är centrala i delkursen. Vidare behandlas didaktiska, inkluderande och normkritiska perspektiv inom mål- och nätspel. Etablerade modeller
inom mål- och nätspel prövas och diskuteras.
I delkursen behandlas arbetets och arbetsmiljöns påverkan på hälsa och
välbefinnande. Vidare prövas och analyseras hur miljöer ergonomiskt kan anpassas
för att främja god hälsa i rörelse och arbete samt hur rörelser och arbetssätt kan
anpassas för att främja god hälsa i arbete. Lagar och regler för arbetsmiljö studeras,
med fokus på de miljöer som lärare i idrott och hälsa verkar i. I delkursen studeras
näringslära och energiförbrukning. Diskurser om kost så som de kommer till uttryck i olika sammanhang analyseras och problematiseras.
I
delkursen utforskas olika möjligheter att röra sig till musikens puls, rytm och
karaktär. Den studerande får skapa och genomföra olika former av expressiv dans.
Delkursen behandlar även dans som kulturell form vilket bland annat inbegriper
olika typer av pardans. I syfte att främja rörelseförmåga och kreativitet
studeras, prövas och värderas inkluderande undervisning som också ger möjlighet
att uppmärksamma och utmana normer i dansens olika rörelsekulturer. Den studerande får, genom fältstudier, observera och analysera undervisning i dans.
Aktuell forskning och teorier som behandlar undervisning och lärande i rörelse
och dans analyseras, prövas, omsätts och diskuteras.
Examinationsformer
Delkurs 1: Hälsopedagogik, 7,5 högskolepoäng.
- Muntliga och gestaltande redovisningar
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Delkurs 2: Mål- och nätspel, 7,5 högskolepoäng.
- Gestaltande redovisningar
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Delkurs 3: Arbetsmiljö, ergonomi och näringslära, 7,5 högskolepoäng.
- Gestaltande redovisning
- Skriftlig inlämningsuppgift
- Muntliga redovisningar
- Muntlig tentamen
Delkurs 4: Rörelse, rytm och dans, 7,5 högskolepoäng.
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Gestaltande redovisningar
- Muntliga redovisningar
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att erhålla betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på minst 22,5 hp och godkänd på resterande poäng i kursen.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Delkurs 1. Hälsopedagogik - 7,5 hp | U–G
- Delkurs 2. Mål- och nätspel - 7,5 hp | U–VG
- Delkurs 3. Arbetsmiljö, ergonomi och näringslära - 7,5 hp | U–VG
- Delkurs 4. Rörelse, rytm och dans - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Idrott och hälsa I med didaktisk inriktning, 30 hp eller Idrott och hälsa I med didaktisk inriktning åk 4-6, 30 hp samt Idrott och hälsa II med didaktisk inriktning 22,5 hp
Övrigt
Kursen ingår i Ämneslärarprogrammet - inriktning gymnasieskolan - Idrott och Hälsa. I kursen ingår 1-2 fältdagar på den studerandes kommande VFU-skola.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.