Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- diskutera och problematisera skolämnet idrott och hälsa utifrån olika didaktiska perspektiv inom områdena lek, dans samt mål- och nätspel samt i relation till idrottens former och uttryck
- röra sig allsidigt i rörelseformer och sammanhang med relevans för
professionsutövandet - utifrån valt syfte, innehåll och målgrupp samt i relation till aktuella styrdokument visa idrottsdidaktisk kompetens vid planering, genomförande och utvärdering av undervisningssituationer inom gällande området
- skapa förutsättningar för lärande som utvecklar barns och ungdomars allsidiga rörelseförmåga utifrån teorier om lärande, lek och rörelseutveckling i skiftande miljöer
- observera och analysera barns och ungdomars rörelse och rörelseutveckling
- diskutera möjligheter för, och på en grundläggande nivå använda, digital teknologi relevant för undervisning inom området.
Innehåll
- Rörelse till musik och dansens grundformer
- Lek, grundformer och metoder samt miljöer för utveckling av allsidig rörelsekompetens
- Motoriska grundformer och sammansatta rörelser med hjälp av bollen och nätet
Examinationsformer
- Gestaltande och muntliga redovisningar
- Muntlig tentamen
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Lek, dans samt mål- och nätspel - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Denna kurs innehåller 2 fysiska träffar, varav båda är på 2 heldagar vardera.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.