Mål
- diskutera och problematisera skolämnet idrott och hälsa utifrån olika didaktiska perspektiv inom området friluftsliv samt i relation till idrottens former och uttryck
- röra sig allsidigt i rörelseformer och sammanhang inom friluftsliv med relevans för professionsutövandet
- utifrån valt syfte, innehåll och målgrupp samt i relation till aktuella styrdokument visa idrottsdidaktisk kompetens vid planering, genomförande och utvärdering av undervisningssituationer inom delområdet friluftsliv
- diskutera hur idrott kan bidra till hållbar utveckling utifrån ett miljöperspektiv
- diskutera möjligheter för, och på en grundläggande nivå använda, digital teknologi relevant för undervisning inom friluftsliv.
Innehåll
- Friluftsliv i närliggande utomhusmiljö samt kartkunskap
- Allemansrätten samt säkerhetsaspekter och nödsituationer i undervisningen
- Orientera sig i skogs- och närmiljö
- Vandring
- Paddling
Examinationsformer
- Gestaltande redovisningar
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betygsrapportering:- Orientering (2,5 hp)
- Vandring (2,5 hp)
- Paddling (2,5 hp)
Betyg rapporteras enligt följande:
- Orientering - 2,5 hp | U–VG
- Vandring - 2,5 hp | U–VG
- Paddling - 2,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Denna kurs innehåller två fysiska träffar varav den ena är en halvdag utomhus (orientering) och den andra är en tur på tre dagar (vandring och paddling) utomhus. I övrigt ges kursen på distans.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.