Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- delta i hälsoarbete i skolan och inom ämnet idrott och hälsa
- diskutera och problematisera hälsobegreppet och dess betydelse på individ-, grupp- och samhällsnivå
- analysera och diskutera skolämnet idrott och hälsas roll i relation till samhällets dominerande hälsodiskurser, nationellt såväl som internationellt
- redogöra för samt diskutera hälsoarbete i skolan inom ämnet idrott och hälsa samt värdera strategier för promotivt inkluderande hälsomiljöer i skolmiljö
- bearbeta och analysera kvantitativa och kvalitativa data inom det hälsopedagogiska området.
Innehåll
- Hälsobegreppets olika dimensioner
- Inkludering, likabehandling och likvärdighet med utgångspunkt i skolans styrdokument
- Hälsodidaktik och hälsofrämjande arbete i förhållande till nationella styrdokument
- Kursens olika idrottsläramoment ur ett hälsoperspektiv
Examinationsformer
- Muntliga redovisningar
- Skriftliga inlämningsuppgifter.
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Som betygsskala används U-VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Muntliga redovisningar och skriftliga inlämningsuppgifter. - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.