Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera och redogöra för olika vetenskapliga områden inom idrotts- och hälsovetenskap
- redogöra för och med utgångspunkt i ämnet exemplifiera vad ett vetenskapligt förhållningssätt innebär
- diskutera och problematisera skolämnet idrott och hälsa utifrån olika didaktiska perspektiv samt i relation till idrottens former och uttryck
- diskutera relationen mellan det akademiska ämnet idrotts- och hälsovetenskap samt skolämnet idrott och hälsa
- redogöra för idrottens såväl som ämnet idrott och hälsas historiska framväxt
- diskutera och problematisera skolämnet idrott och hälsa såväl som idrottens roll och funktion i samhället med särskild tonvikt på socialisation och social stratifiering
- genomföra ett vetenskapligt undersökande arbete inom idrotts- och hälsovetenskap på en grundläggande nivå.
Innehåll
- Introduktion till idrottsvetenskap
- Introduktion till vetenskapligt skrivande
- Idrottsbegreppet, idrottens lärar- och ledaruppdrag, idrottsvetenskaplig kunskap
- Den svenska idrottsmodellens organisation, struktur och aktörer
- Den svenska idrottskulturens och ämnet idrott och hälsas framväxt
- Barn- och ungdomsidrottens roll i samhället avseende socialisation och social stratifiering
- Idrottshistoria, idrottssociologi, idrottspedagogik
- Forskning avseende deltagande i idrott i relation till socioekonomisk tillhörighet, etnicitet, ålder och kön
- Formellt och icke formellt lärande i idrott
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Individuell skriftlig inlämningsuppgift
- Vetenskapligt undersökande arbete inom idrotts- och hälsovetenskap som rapporteras muntligt och skriftligt
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betygsrapportering:- Introduktion till idrottsvetenskap (2,5 hp)
- Idrott som samhällsfenomen (5 hp)
Betyg rapporteras enligt följande:
- Introduktion till idrottsvetenskap - 2,5 hp | U–VG
- Idrott som samhällsfenomen - 5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ges på distans utan fysiska träffar.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.