Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- pröva, analysera och värdera ergonomisk anpassning av rörelser i olika situationer
- redogöra för samt diskutera arbetsmiljöaspekter för lärare i idrott och hälsa och hur idrottslärare kan bedriva ett hållbart arbetsmiljöarbete
- redogöra för människors varierande näringsbehov och energiförbrukning
- analysera och problematisera diskurser om kost i olika kontexter.
Innehåll
- Ergonomisk anpassning av rörelser i olika situationer
- Arbetsmiljöaspekter för lärare i idrott och hälsa och hur idrottslärare kan bedriva ett hållbart arbetsmiljöarbete
- Människors varierande näringsbehov och energiförbrukning
- Analysera och problematisera kost i olika kontexter.
Examinationsformer
- Gestaltande redovisning
- Skriftlig inlämningsuppgift
- Muntliga redovisningar
- Muntlig tentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Arbetsmiljö, ergonomi och näringslära - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.