Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva och diskutera framväxten av olika mål- och nätspel och deras relation till skolans styrdokument i idrott och hälsa,
- planera, genomföra och utvärdera undervisning inom mål- och nätspel i relation till skolans styrdokument i idrott och hälsa,
- kritiskt analysera och reflektera över aktuell forskning inom mål- och nätspel samt göra ämnesdidaktiska värderingar av forskningen,
- skapa och anpassa olika former av mål- och nätspel i relation till olika målgrupper genom att beakta didaktiska, inkluderande och normkritiska perspektiv,
- pröva, analysera och värdera mål- och nätspelens möjligheter för utveckling av spel- och rörelseförmåga.
Innehåll
I kursen behandlas olika mål- och nätspel. Mål- och nätspelens kulturella framväxt och deras relation till styrdokument är centrala i kursen. Vidare behandlas didaktiska, inkluderande och normkritiska perspektiv inom mål- och nätspel. Etablerade modeller inom mål- och nätspel provas och diskuteras.
Examinationsformer
- Individuell praktisk redovisning
- Individuell skriftlig rapport
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Mål- och nätspel - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.