Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa relevanta biomekaniska principer som möjliggör och begränsar klättringsspecifika rörelser,
- analysera och ge feedback på tekniska färdigheter utifrån biomekaniska principer,
- designa klättringsleder inriktade på utvecklingen av specifika rörelsefärdigheter,
- redogöra för och tillämpa träningsmetoder som främjar rörelseoptimering.
Innehåll
Denna kurs syftar till att ge studenterna en omfattande förståelse för tillämpad biomekanik och dess praktiska tillämpning inom klättringsträning. Färdighet i ledbyggande kommer att utvecklas som ett underlättande verktyg för att förstå och rikta in sig på specifika tekniska färdigheter.
I kursen kommer klättringspraktik, ledbyggande, videoanalyser, fallstudier och diskussioner att integreras för att säkerställa att eleverna kan tillämpa biomekaniska principer i tränarskapet. Tonvikten kommer att läggas på att förbättra tekniken, rörelseeffektiviteten och skadeförebyggande strategier i klättring.
Examinationsformer
- Individuell skriftlig inlämningsuppgift
- Projektarbete individuellt eller i grupp - Redovisning av praktisk kompetens och dokumenterad portfölj. Detta kan genomföras på lämplig och tillgänglig plats.
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Projektarbete individuellt eller i grupp - 10 hp | U–G
- Individuell skriftlig inlämningsuppgift - 5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ges i samarbete med Svenska Klätterförbundet.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.