Kursplan

Klättringsbiomekanik - Att förstå prestation och ledbyggande

Kurskod
GIH3C3
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Idrotts- och hälsovetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2024-06-17.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-06-17.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • tillämpa relevanta biomekaniska principer som möjliggör och begränsar klättringsspecifika rörelser,
  • analysera och ge feedback på tekniska färdigheter utifrån biomekaniska principer,
  • designa klättringsleder inriktade på utvecklingen av specifika rörelsefärdigheter,
  • redogöra för och tillämpa träningsmetoder som främjar rörelseoptimering.

Innehåll

Denna kurs syftar till att ge studenterna en omfattande förståelse för tillämpad biomekanik och dess praktiska tillämpning inom klättringsträning. Färdighet i ledbyggande kommer att utvecklas som ett underlättande verktyg för att förstå och rikta in sig på specifika tekniska färdigheter.

I kursen kommer klättringspraktik, ledbyggande, videoanalyser, fallstudier och diskussioner att integreras för att säkerställa att eleverna kan tillämpa biomekaniska principer i tränarskapet. Tonvikten kommer att läggas på att förbättra tekniken, rörelseeffektiviteten och skadeförebyggande strategier i klättring.

Examinationsformer

  • Individuell skriftlig inlämningsuppgift
  • Projektarbete individuellt eller i grupp - Redovisning av praktisk kompetens och dokumenterad portfölj. Detta kan genomföras på lämplig och tillgänglig plats. 

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Projektarbete individuellt eller i grupp - 10 hp | U–G
  • Individuell skriftlig inlämningsuppgift - 5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen ges i samarbete med Svenska Klätterförbundet.

 

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.