Kursplan

Tillämpad Idrottsfysiologi

Kurskod
GIH3FF
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Idrotts- och hälsovetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2025-02-24.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-02-24.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva de fysiologiska systemen samt deras betydelse för fysisk aktivitet och idrottsprestation,
  • beskriva och diskutera akuta anpassningar hos dessa system och deras samordnade funktion i relation till fysisk aktivitet,
  • beskriva och diskutera hur dessa fysiologiska system relaterar till nyckelbegrepp för idrottslig prestationsförmåga.

Innehåll

I denna kurs studeras de fysiologiska systemen som har betydelse för fysisk aktivitet och idrottslig prestationsförmåga. Studenterna ges möjligheter att utveckla förståelse för hur centrala fysiologiska system, inklusive det kardiovaskulära, respiratoriska, muskulära, metabola, nerv- och endokrina systemet, reagerar på olika former av träning. Med betoning på både teori och tillämpning behandlar kursen också hur miljöfaktorer, trötthet och användning av ergogena hjälpmedel påverkar fysiologiska processer och idrottsprestation. Genom diskussioner och fallstudier kommer studenterna att studera relationerna mellan dessa system.

Examinationsformer

  • Muntliga redovisningar individuellt och/eller i grupp
  • Individuell skriftlig inlämningsuppgift

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på Integrerad idrottsfysiologi - 3 hp. 

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Grundläggande tillämpad idrottsfysiologi - 4,5 hp | U–G
  • Integrerad idrottsfysiologi - 3 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.