Kursplan

Webbdesign

Kurskod
GIK2YP
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2022-11-29.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-11-29.

Mål

Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • förklara renderingsprocessen för HTML (Hypertext Markup Language) och CSS (Cascading Style Sheets)
  • redogöra för CSS-kaskaden
  • identifiera exempel för hur enhetskonvertering i CSS påverkar responsiv webbdesign
  • redogöra för tillgänglighetsperspektiv vid webbdesign

Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • använda ett urval av HTML-element för att strukturera information hos en webbplats
  • använda CSS-tekniker för att designa responsiva webbkomponenter till en webbplats
  • använda relevanta verktyg och arbetssätt i webbutvecklingsarbetet

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande HTML och CSS, så som element, attribut, nästling, dokumentdisposition, sektionering, länkning, deklarationer, egenskaper, värden och prioritetsordning i CSS-kaskaden. Vidare kartläggs vilken roll HTML och CSS har inom webbutveckling, samt vilka övergripande faktorer som är avgörande för att webbplatser ska vara responsiva, skalbara och optimerade.

Kursen behandlar även CSS-tekniker för responsiv webbdesign samt hur renderingsprocessen påverkar möjligheten att konstruera webbplatser.

Examinationsformer

  • Inlämningsuppgifter
  • Projekt

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Inlämningsuppgifter (tillgänglighet) - 0,5 hp | U–G
  • Inlämningsuppgifter (HTML och semantik) - 1 hp | U–G
  • Inlämningsuppgifter (layouttekniker med CSS) - 1,5 hp | U–G
  • Inlämningsuppgifter (renderingsprocess och kaskad) - 1,5 hp | U–G
  • Projekt - 3 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Undervisning och material kan förekomma på engelska.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.