Mål
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- förklara renderingsprocessen för HTML (Hypertext Markup Language) och CSS (Cascading Style Sheets)
- redogöra för CSS-kaskaden
- identifiera exempel för hur enhetskonvertering i CSS påverkar responsiv webbdesign
- redogöra för tillgänglighetsperspektiv vid webbdesign
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- använda ett urval av HTML-element för att strukturera information hos en webbplats
- använda CSS-tekniker för att designa responsiva webbkomponenter till en webbplats
- använda relevanta verktyg och arbetssätt i webbutvecklingsarbetet
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande HTML och CSS, så som element, attribut, nästling, dokumentdisposition, sektionering, länkning, deklarationer, egenskaper, värden och prioritetsordning i CSS-kaskaden. Vidare kartläggs vilken roll HTML och CSS har inom webbutveckling, samt vilka övergripande faktorer som är avgörande för att webbplatser ska vara responsiva, skalbara och optimerade.
Kursen behandlar även CSS-tekniker för responsiv webbdesign samt hur renderingsprocessen påverkar möjligheten att konstruera webbplatser.
Examinationsformer
- Inlämningsuppgifter
- Projekt
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Inlämningsuppgifter (tillgänglighet) - 0,5 hp | U–G
- Inlämningsuppgifter (HTML och semantik) - 1 hp | U–G
- Inlämningsuppgifter (layouttekniker med CSS) - 1,5 hp | U–G
- Inlämningsuppgifter (renderingsprocess och kaskad) - 1,5 hp | U–G
- Projekt - 3 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Undervisning och material kan förekomma på engelska.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.