Mål
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- använda centrala begrepp och principer inom digital design
- använda centrala begrepp och principer för användbarhet och användarupplevelse
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- tillämpa varumärkesidentitet och designsystem på användargränssnitt
- använda relevanta verktyg avsedda för skapande och vidareutveckling av användargränssnitt
- påvisa praktisk färdighet vid arbete med användargränssnitt
- omsätta teoretiska kunskaper inom användbarhet och design praktiskt utifrån givna kriterier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- värdera en design utifrån användbarhet och användarupplevelse
- reflektera över designval utifrån problem och kontext
Innehåll
Examinationsformer
- Inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Inlämningsuppgift (teori 1) - 1,5 hp | U–G
- Inlämningsuppgift (användbarhet) - 1,5 hp | U–G
- Inlämningsuppgift (teori 2) - 1,5 hp | U–G
- Inlämningsuppgift (digital design) - 1,5 hp | U–G
- Inlämningsuppgift (verktyg) - 1,5 hp | U–G
- Inlämningsuppgift (användargränssnitt) - 3 hp | U–G
- Inlämningsuppgift - 4,5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Undervisning och material kan förekomma på engelska.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.