Mål
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- använda centrala begrepp och principer inom layout och typografi
- förklara genomfört designarbete utifrån berörda principer och givna kriterier
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- skapa grafiska artefakter utifrån berörda principer och givna kriterier inom givna tidsramar
- tillämpa skrivregler och typografiska regler
- använda verktyg avsedda för arbete med layout och typografi
- identifiera förbättringsmöjligheter avseende layout och typografi genom kritisk bedömning av grafiska artefakter
Innehåll
Kursen behandlar layout och typografi och dess centrala roll inom grafisk design. I kursen kopplas teoretisk kunskap samman med praktiskt formgivningsarbete. Kursens teori behandlar främst layoutprinciper som linjering, balans och kontrast samt typografi, typografiska regler och svenska skrivregler. De teoretiska momenten utgör grunden för det praktiska arbete som utförs genom tillämpning på grafiska artefakter.
Centralt för kursen är hur layout och typografi kan utformas för att attrahera och orientera, och studenten tränas i att tillämpa detta i sitt eget praktiska designarbete. Vidare ingår att identifiera förbättringsmöjligheter hos grafiska artefakter.
Examinationsformer
- Inlämningsuppgifter
- Muntlig examination
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Inlämningsuppgift - 2 hp | U–G
- Inlämningsuppgift - 5 hp | U–G
- Muntlig examination - 0,5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
Undervisning och material kan förekomma på engelska.
Omexamination kan i vissa fall, efter examinators beslut, ske i annan form än beskrivet i kursplanen.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.