Kursplan

Grafisk design

Kurskod
GIK32L
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2023-02-07.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-02-07.

Mål

Kunskap och förståelse

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • använda centrala begrepp och förklara metoder inom den grafiska designprocessen

Färdighet och förmåga

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • lösa avancerade designuppgifter genom skapande av grafiska artefakter med avsedd kvalitet utifrån givna kriterier
  • tillämpa teorier och metoder inom den grafiska designprocessen
  • använda verktyg avsedda för arbete med grafisk design

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • reflektera över arbetssätt, egna beslut och resultat i en designprocess
  • motivera egna beslut i en designprocess genom bedömning utifrån vetenskapliga aspekter

Innehåll

Kursen behandlar designbegreppet och designprocesser innefattande exempelvis begreppen hållbar, inkluderande och god design. I kursen ingår idé- och artefaktskapande utifrån problem och kontext som exempelvis målgruppsanpassning och människans behov.

Genom praktisk tillämpning av en iterativ arbetsprocess skapar studenten grafisk design utifrån inriktning, problem, målgrupp och sammanhang samt återkoppling under arbetets gång. Vetenskaplig litteratur och egen analys ligger till grund för designarbetet.

Inom ramen för kursen sker även reflektion kring designprocesser, samt arbete med verktyg för grafisk design.

Examinationsformer

  • Seminarium
  • Inlämningsuppgift

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Seminarium - 1,5 hp | U–G
  • Inlämningsuppgift - 6 hp | U–VG

Behörighet

  • Layout och typografi 7,5 hp

Övrigt

Undervisning och material kan förekomma på engelska.

Omexamination kan i vissa fall, efter examinators beslut, ske i annan form än beskrivet i kursplanen.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.