Kursplan

Strategisk kommunikation

Kurskod
GIK32M
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2023-02-07.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-02-07.

Mål

Kunskap och förståelse

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • använda centrala begrepp inom kommunikation

Färdighet och förmåga

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • skapa skriftlig och visuell kommunikation utifrån givna kriterier och tidsramar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • reflektera över etiska aspekter av kommunikation och dess betydelse i och påverkan på samhället

Innehåll

Kursen behandlar skriftlig och visuell kommunikation ur både teoretiska och praktiska perspektiv och hur teori och praktik kan samverka med varandra. Vidare behandlas hur kommunikation kan drivas för att möta behov, uppnå specifika mål och påverka en mottagares beslut. I kursen ingår olika begrepp inom kommunikation som exempelvis målgruppsanpassning, kommunikationskanal samt innehållsproduktion.

I kursen behandlas även frågor om etiska aspekter kring hur kommunikation kan nyttjas och vilken påverkan den kan ha på omgivningen.

Examinationsformer

  • Seminarier
  • Projekt

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Seminarier - 4 hp | U–G
  • Projekt - 3,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Grafisk design 7,5 hp
  • Visuell identitet 7,5 hp

Övrigt

Undervisning och material kan förekomma på engelska.

Omexamination kan i vissa fall, efter examinators beslut, ske i annan form än beskrivet i kursplanen.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.