Mål
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- använda centrala begrepp inom en användarcentrerad process.
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa användarcentrerade metoder i dialog med berörda parter vid utveckling av funktionell, meningsbärande, och hållbar design med avsedd kvalite.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- diskutera företeelser, situationer och lösningar från aktiviteter i en användarcentrerad process,
- reflektera kring sitt behov av ytterligare kunskap inom ramen för användarcentrerad design och interaktionsdesign med syfte att kunna möta förändringar i arbetslivet.
Innehåll
Kursen behandlar olika metoder och centrala begrepp som används för att involvera slutanvändare i design- och utvecklingsprocesser med syfte att tillgodose deras krav, behov och önskemål vid skapande eller vidareutvecklande av digitala produkter och tjänster. Kursens tyngdpunkt ligger vid arbete där användaren placeras i centrum vid utformning av produkt eller tjänst. Detta sker genom undersökningar och praktiskt designarbete.
Examinationsformer
- Inlämningsuppgifter
- Löpande examination
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Inlämningsuppgift (begrepp) - 0,5 hp | U–G
- Löpande examination - 3 hp | U–G
- Inlämningsuppgift - 4 hp | U–G
Behörighet
- Interaktionsdesign, 7,5 hp
Övrigt
Undervisning och material kan förekomma på engelska.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.