Mål
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva hur vetenskapliga förhållningssätt styr metodmedvetenhet och metodval,
- redogöra för forskningsstrategier och metoder,
- redogöra för etiska aspekter inom forskning.
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- formulera bakgrund, problem, frågeställning och syfte för en vetenskaplig undersökning,
- presentera en vetenskaplig rapport,
- använda IT-stöd for insamling, bearbetning, analys och presentation av data,
- söka bland informationskällor, kritisk granska källor och värdera information,
- argumentera för valda forskningsstrategier och metoder i samband med vetenskaplig undersökning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- värdera val av vetenskapliga strategier och metoder,
- kritiskt granska en vetenskaplig rapport.
Innehåll
Kursen behandlar hur vetenskapliga studier struktureras, genomförs, presenteras och värderas. I det sammanhanget behandlas centrala begrepp som vetenskapligt förhållningssätt, forskningsstrategi, metod, kvantitativa, kvalitativa studier respektive mixed research, reliabilitet, validitet, noggrannhet, precision, repeterbarhet, reproducerbarhet, teoretiskt ramverk med mera. I kursen behandlas även hur etiska överväganden görs i forskningssammanhang.
Examinationsformer
- Duggor
- Laborationer
- Löpande examination
- Projektarbete
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Duggor - 2 hp | U–G
- Laborationer - 1,5 hp | U–G
- Löpande examination i seminarieserie - 1 hp | U–G
- Projekt - 3 hp | U–VG
Behörighet
- Data- och informationshantering, 15 hp eller Entreprenörskap - villkor och särart, 7,5 hp eller Introduktion till IT och digitala tjänster, 7,5 hp eller Industriell ekonomi - grundläggande kurs, 7,5hp
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.