Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala begrepp inom projektbaserad verksamhet
- beskriva intern och extern projektkommunikation
Färdighet och förmåga
- planera och genomföra kollaborativa projekt med hjälp av lämpliga metoder och verktyg
- använda kommunikationskanaler och tillvägagångssätt som understödjer kollaboration
- skapa avancerade grafiska artefakter med avsedd teknisk, estetisk och funktionell kvalitet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritisera projektprocess och resultat med utgångspunkt i påverkansprocesser och intressekonflikter
- reflektera kring sin egen funktion och påverkan i ett kollaborativt projekt
- kritiskt reflektera över hållbar utveckling och etiska ställningstaganden med avseende på kursens innehåll
Innehåll
Kursen behandlar modeller för projekt som arbetsform med kollaboration och kommunikation i fokus. Studenterna utför projekt där de tillämpar utvalda modeller, metoder och verktyg, följt av att de granskar, utvärderar, reflekterar och konstruktivt kritserar deras egna och andras tillämpning. Studenten tar en aktiv roll i projekt med olika påverkansprocesser och intressekonflikter. Kursen behandlar här studentens reflektioner agående hanteringen av ett projekts olika intressenter.
Examinationsformer
- Löpande examination
- Projekt
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Löpande examination - 1,5 hp | U–G
- Löpande examination - 3,5 hp | U–G
- Projekt - 10 hp | U–G
Behörighet
- 60 hp i huvudområdet informatik inklusive kurserna Dynamiska webbapplikationer 7,5 hp, Interaktionsdesign 7,5 hp och Visuell identitet 7,5 hp
Övrigt
Undervisning och utdelat material kan förekomma på engelska.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.