Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Färdighet och förmåga
- kartlägga behov av att utveckla företags och organisationers digitala tjänster,
- analysera kartlagda behov inför utveckling av digitala tjänster,
- utveckla digitala tjänster med fokus på funktionalitet och användbarhet,
- presentera kartläggning, analys, utveckling och utvärdering av en digital tjänst,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utvärdera digitala tjänster med avseende på funktionalitet och användbarhet,
- diskutera hållbarhet i avseende till digitala tjänster.
Innehåll
Kursen behandlar verktyg och kunskaper för att kunna kartlägga, analysera, utvärdera och utveckla digitala tjänster för företag och organisationer. Studenten får möjlighet att lära sig att identifiera behov, analysera insamlad information och utveckla lösningar som möter dessa krav.
I kursen ingår praktiskt arbete med digitala tjänster, med tonvikt på funktionalitet och användbarhet, samt utvärdering av digitala lösningar. Presentationer och diskussioner angående kartläggning, analys, utveckling och utvärdering sker löpande under kursen gång.
Examinationsformer
- Löpande examination
- Inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Löpande examination (kartläggning, analys, utvärdering) - 1,5 hp | U–G
- Inlämningsuppgift (kartläggning och analys) - 1 hp | U–G
- Inlämningsuppgift (utveckling och utvärdering) - 5 hp | U–G
Behörighet
- Applikationsutveckling för webben 7,5 hp, Design av digitala tjänster 7,5 hp, Komponentdriven webbdesign 7,5 hp och Projekt och agila arbetsmetoder 7,5 hp
Övrigt
Material och undervisning kan förekomma på engelska.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.