Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- sammanfatta vetenskapliga teorier och metoder för visualisering,
Färdighet och förmåga
- på ett strukturerat sätt i samverkan med berörda intressenter skapa funktionella, meningsbärande och hållbara visualiseringar som utgör beslutsunderlag,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera visualiseringar utifrån syfte, meningingsbärande kvalitet, progression, intressenter, användningsområde och tekniska kvalitet.
Innehåll
Kursen behandlar visualisering ur teoretisk och praktisk synvinkel där värdering av visualiseringar utgör en viktig komponent. Fokus ligger på visualiseringar som kombinerar komplexitet med funktionalitet i syfte att stödja beslutsfattande.
Examinationsformer
- Seminarium
- Projekt
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Seminarium - 4,5 hp | U–G
- Projekt - 3 hp | U–G
Behörighet
- Digital bild 7,5 hp, Interaktionsdesign 7,5 hp och Informationsdesign 15 hp
Övrigt
Ersätter GIK2ND.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.