Kursplan

E-samhället: e-förvaltning och digitala tjänster

Kurskod
GIK3BV
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2024-05-23.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-05-23.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för de grundläggande begreppen, definitionerna och relationerna mellan e-samhälle, e-förvaltning och digitala tjänster,
  • beskriva e-samhällets nya utmaningar och möjligheter för invånare, företag och organisationer på olika nivåer.

Färdigheter och förmågor

  • via litteraturstudier analysera (genomförda) fallstudier om e-samhälle, e-förvaltning och digitala tjänster och undersöka deras tekniska och sociala aspekter,
  • identifiera nyckelfaktorerna som bidrar till framgångsrik e-förvaltning,
  • identifiera tekniska och metodiska lösningar för att möta kraven på informationssystem i ett e-samhälle,
  • tillämpa vetenskapliga metoder för att utforska potentialen inom e-samhället och hantera relaterade problem.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utvärdera olika digitala lösningar för specifika sektorer, med hänsyn till behoven hos olika användargrupper och säkerställa inkludering och tillgänglighet,
  • analysera framväxande teknologier och förutsäga deras potentiella inverkan på framtiden för e-samhället och e-förvaltning, med tanke på utmaningar och möjligheter.

Innehåll

Kursen behandlar hur samhället, myndigheters processer och tjänsteleveranser har förändrats av digital teknik. Vidare behandlas de grundläggande begreppen e-samhälle, e-förvaltning och digitala tjänster. Under kursens gång analyserar studenten olika e-styrningsmodeller, utvärderar teknologier och kritiskt bedömer olika digitala tjänster med avseende på design och användbarhet. Vidare utforskar studenten strategier för social integration, tillgänglighet och e-förvaltningens juridiska och etiska konsekvenser samt tillämpar relevant teknik i praktiska scenarier. Studenten utvärderar även framväxande teknologier samt genomför litteraturstudie och tillämpar därefter insikter från dessa i ett projekt.

Examinationsformer

  • inlämningsuppgifter som bedöms individuellt
  • seminarium

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få VG på kursen som helhet skall studenten har fått VG på den sista inlämningsuppgiften.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Inlämningsuppgift (koncept) - 2 hp | U–G
  • Inlämningsuppgift (analyser) - 2 hp | U–G
  • Inlämningsuppgift (projekt, muntl. redovisning) - 3,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.