Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- tala italienska ledigt och någorlunda korrekt med avseende på uttal, grammatik och vokabulär
- identifiera och karakterisera olika regionala varianter och register i autentisk talad italienska
- förstå och använda sig av de huvudsakliga språkliga och pragmatiska strukturer som är nödvändiga i formella situationer
- tillämpa idiomatiska uttryck och adekvat språkregister i längre framställningar
- problematisera och diskutera italienska kultur- och samhällsförhållanden ur olika perspektiv, exempelvis utifrån frågor som miljö, genus och etnicitet
- självständigt söka och sålla information i relevanta texter och mediala dokument.
Innehåll
Kursen vidareutvecklar studenternas hörförståelse och kommunikativa
kompentens på italienska under interaktiva former. Dessutom ger kursen en fördjupning i italienska kultur- och samhällsfrågor genom läsning
och diskussion av texter med varierande innehåll (faktainriktat,
skönlitterärt, osv).
Examinationsformer
Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av aktivt deltagande under seminarier och muntliga redovisningar i grupp och individuellt.
Arbetsformer
Undervisning sker i form av obligatoriska seminarier där studenten ska delta aktivt och i samspel med de andra kursdeltagarna. Undervisning sker på italienska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda modulerna.
Betygsrapportering:
Modul1: Aktivt deltagande i seminarier - 4,5 hp
Modul 2: Inlämningsuppgifter - 3 hp
Förkunskapskrav
- Italienska A: Fonetik och muntlig språkfärdighet, 7,5 hp, Italienska A: Grammatik och skriftlig språkfärdighet 7,5 hp samt en av Italienska A: Textanalys-kurserna, 7,5 hp
Övrigt
Ersätter IT1023.