Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten på italienska kunna:
- redogöra för det italienska språket i synkront och diakront perspektiv
- redogöra för italienskans plats bland såväl de indoeuropeiska som de romanska språken
- läsa och förklara valda och kommenterade texter från olika perioder
- redogöra för italienskans viktigaste lexikala bidrag till andra språk samt låneord som italienskan har hämtat utifrån
- argumentera för hur italienskan genom språkliga yttringar och verk har bidragit till andra länders kultur- och språkutveckling.
Innehåll
Kursen introducerar valda texter från olika tidsepoker som belyser de olika historiska stadier det italienska språket genomgått från de första skriftliga yttringarna fram till nutid. Vidare presenterar
kursen italienskans roll som förmedlare av ord och kulturella företeelse till
andra länder.
Examinationsformer
Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av aktivt deltagande under seminarier och ett skriftligt slutprov.
Arbetsformer
Undervisning sker i form av obligatoriska seminarier där studenten ska
delta aktivt i samspel med de andra kursdeltagarna. Undervisning sker på
italienska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på modul 2.Betygsrapportering:
Modul 1: Aktivt deltagande i seminarier samt inlämningsuppgifter - 3,5 hp
Modul 2: Avslutande skriftligt prov - 4 hp
Förkunskapskrav
- Italienska A: Fonetik och muntlig språkfärdighet, 7,5 hp, Italienska A: Grammatik och skriftlig språkfärdighet 7,5 hp samt en av Italienska A: Kultur och samhälle-kurserna, 7,5 hp
Övrigt
Undervisningen är nätbaserad och sker med stöd av
en lärplattform och digitala verktyg. Det kräver att studenten har tillgång
till dator med ljudkort och nätuppkoppling, headset med mikrofon och hörlurar
samt en fristående webbkamera.
Ersätter IT1026.