Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för centrala språkvetenskapliga teorier och metoder
- diskutera strukturen hos det moderna italienska språket, särskilt morfologin och syntaxen, och ur ett kontrastivt perspektiv för de romanska språken
- redogöra för och tillämpa grundläggande begrepp inom följande språkvetenskapliga områden: semantik, pragmatik, textlingvistik och sociolingvistik
- reflektera över grundläggande frågor som driver modern språklig forskning
- självständigt genomföra ett småskaligt språkligt analysprojekt inom området italiensk lingvistik och presentera detta muntligt och skriftligt.
Innehåll
Kursen behandlar hur det italienska språket är strukturerat och hur det används i samhället ur en analytisk synvinkel. I kursen genomförs ett småskaligt språkligt analysprojekt.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda modulerna.
Betygsrapportering:
Modul 1: Diskussioner och skriftliga inlämningsuppgifter – 3 hp
Modul 2: Skriftligt språkligt analysprojekt och muntlig redovisning – 4,5 hp
Förkunskapskrav
- Italienska B: Grammatik och skriftlig produktion, 7,5 hp, Italienska B: Muntlig språkfärdighet och kulturkunskap, 7,5 hp, Italienska B: Litteraturhistoria med textanalys, 7,5 hp och Italienska B: Italienska förr och nu, 7,5 hp
Övrigt
Undervisningen är nätbaserad och sker med stöd av en lärplattform och digitala verktyg. Det kräver att studenten har tillgång till dator med ljudkort och nätuppkoppling, headset med mikrofon och hörlurar samt en webbkamera.
Ersätter IT2005.