Kursplan

Italienska C: Examensarbete för kandidatexamen

Kurskod
GIT397
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Italienska (ITA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Italienska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2E
Fastställd
Fastställd 2023-12-20.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-20.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information på italienska i en problemställning
  • självständigt identifiera, formulera och lösa problem med tillämpliga metoder inom det valda forskningsområdet
  • på god skriftlig och muntlig akademisk italienska redogöra för och diskutera information, problem och lösningar på basis av forskning inom valt område
  • använda de normer som fordras för en vetenskaplig uppsats på italienska
  • granska och på italienska diskutera en medstuderandes examensarbete
  • planera och genomföra de olika stegen av uppsatsarbetet inom givna tidsramar.

Innehåll

I kursen genomförs en begränsad forskningsuppgift som redovisas på italienska i form av en uppsats med inriktning på språkvetenskap eller litteraturvetenskap. Kursen innefattar fördjupade studier i forskningsmetodik och normer för hur vetenskapliga uppsatser bör författas. Kursen innehåller även planering, genomförande och ventilering av det skriftliga arbetet samt opposition på italienska på en medstuderandes examensarbete.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Aktivt deltagande i handledning
  • Vetenskaplig examensarbete
  • Försvar av det egna examensarbetet
  • Opposition på en medstuderandes examensarbete

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Examensarbete - 15 hp | U–VG

Behörighet

  • Italienska C: Äldre litteratur med textanalys 7,5 hp och Italienska C: Italiensk språkvetenskap 7,5 hp

Övrigt

Undervisningen sker på italienska.

Denna kurs överlappar kursen Italienska C: Uppsats i italienska, 15 hp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.