Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten på japanska kunna:
- redogöra för de stora dragen i haiku-diktningens utveckling och historia
- förklara och problematisera relationen mellan genrer som haiku, renku, haibun och haiga
- utvärdera olika tolkningar av haiku och renku, och utifrån detta formulera egna tolkningar
- argumentera för egna perspektiv på haiku-relaterade litteraturteoretiska och litterära texter
- skriva enkla haiku och renku och diskutera dessa.
Innehåll
I kursen studeras haiku och olika haiku-relaterade genrer inom poesi, prosa och bildkonst. Studenterna kommer att läsa, tolka och analysera ett stort antal dikter från både äldre och nyare tid. För att placera dessa i en historisk såväl som kulturell kontext kommer de också att läsa och diskutera några litterära och teoretiska prosatexter i vilka haiku och haiku-estetik behandlas. De kommer också att skriva ett antal dikter själva och träna sig i att föra en kreativ kritisk diskussion om sina egna och andras dikter.
Examinationsformer
Kursen examineras genom konstruktivt deltagande i seminarier och forum, och genom skriftliga uppgifter.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av lärarledda seminarier, gruppövnngar och individuellt arbete med analys- och skrivuppgifter. Japanska används som undervisningsspråk. Undantagsvis kan svenska eller engelska förekomma som stödspråk.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Japanska III: Språkfärdighet, 15 hp, Japanska III: Den moderna novellen, 7,5 hp, och Japanska III: Att läsa manga, 7,5 hp, grundnivå