Kursplan

Japanska IV: Haiku

Kurskod
GJP37W
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Japanska (JAA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Japanska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2023-12-04.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-04.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten på japanska kunna:

  • redogöra för de stora dragen i haikudiktningens utveckling och historia
  • förklara och problematisera haikudiktningens centrala begrepp
  • utvärdera olika tolkningar av haiku och utifrån detta formulera egna tolkningar
  • argumentera för egna perspektiv på haikurelaterade litteraturteoretiska och litterära texter
  • skriva enkla haiku i enlighet med diktformens konventioner.

Innehåll

Kursen ger en översikt över japansk haikupoesi, dess historia och centrala begrepp. Ett stort antal dikter från både äldre och nyare tid läses, analyseras, och tolkas. För att placera dessa i en historisk såväl som kulturell kontext läses och diskuteras litterära och teoretiska prosatexter i vilka haiku och haikuestetik behandlas. Därutöver praktiseras haikuns poetik i moment med kreativt skrivande.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande på seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används A–F.

Slutbetyg på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Klassisk haiku - 5 hp | A–F
  • Modern och nutida haiku - 5 hp | A–F
  • Kreativt skrivande - 5 hp | A–F

Behörighet

  • Japanska III: Språkfärdighet, 15 hp, Japanska III: Den moderna novellen, 7,5 hp och Japanska III: Att läsa manga, 7,5 hp

Övrigt

Undervisningsspråk är japanska, med engelska som stödspråk.

Kursen överlappar tidigare kurskod GJP23V.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.