Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap om olika antropologiska forskningsmetoder
- tillämpa olika antropologiska metoder i studier relaterade till Japan, och därvid ta hjälp av det japanska språket (såsom vid observationer, enkäter och intervjuer.)
- formulera en fungerande forskningsfråga och utforma ett genomförbart forskningsprojekt för att besvara denna
- diskutera etiska frågor i relation till antropologisk forskning
- analysera kvantitativa data med datorbaserade verktyg
- kritiskt utvärdera sin egen och andra studenters forskning.
Innehåll
På seminarierna diskuteras bland annat relationen mellan teori och metod, att definiera forskningsbara frågor, forskningsetik, deltagande observation, sensorisk etnografi, att skriva fieldnotes, intervjuteknik (ostrukturerad, semi-strukturerad, strukturerad), transkription, provtagning, att designa enkäter, kodning och analys av data, kriterier för utvärdering av forskningsprojekt, peer review-processer, interpersonella relationer med informanter, och andra metodologiska frågor som muntliga historier, livshistorier, inventeringar, fokusgruppintervjuer och arkivforskning.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- En forskningsplan
- Muntlig presentation av forskningsplanen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används A–F.
Slutbetyg på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Seminarier och uppgifter - 10 hp | A–F
- Forskningsplan - 5 hp | A–F
Behörighet
- Japanska III: Språkfärdighet, 15 hp, Japanska III: Den moderna novellen, 7,5 hp och Japanska III: Att läsa manga, 7,5 hp
Övrigt
Kursens undervisningsspråk är engelska och japanska.
Kursen överlappar tidigare kurskod JP2014.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.