Kursplan

Japanska IV: Introduktion till lingvistik

Kurskod
GJP39X
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Japanska (JAA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Japanska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2023-12-20.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-20.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenterna kunna:

  • identifiera och förklara den grundläggande karaktären hos det japanska språkets ljudstruktur, ordstruktur, grammatiska struktur och dialektala variationer
  • analysera det japanska språkets typologiska karakteristika, och därvid använda teoretiska begrepp på ett adekvat sätt
  • utnyttja lingvistisk kunskap för att förbättra sin förmåga att skriva, läsa och tala japanska.

Innehåll

I kursen studeras de centrala begreppen inom fonologi, morfologi, syntax och semantik, vilka används för att beskriva det japanska språket. Studenterna reflekterar också över hur sådan kunskap tillgodogörs genom studiet av språkinlärning och historisk lingvistik. Även relaterade områden, som psykolingvistik, sociolingvistik och skriftsystemen, diskuteras.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Aktivt deltagande i gruppdiskussioner
  • Skriftliga uppgifter
  • Muntliga presentationer
  • Skriftligt onlineprov

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används A–F.

Slutbetyg på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Japanska IV: Introduktion till lingvistik - 15 hp | A–F

Behörighet

  • Japanska III: Språkfärdighet, 15 hp, Japanska III: Den moderna novellen, 7,5 hp och Japanska III: Att läsa manga, 7,5 hp

Övrigt

Tidigare kunskap om lingvistik är till hjälp men är inte ett krav.

Som undervisningsspråk används huvudsakligen japanska med engelska som stödspråk.

Kursen överlappar tidigare kurskod GJP23W.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.