Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar grundläggande kunskaper i det kinesiska språket, vilket förbereder den studerande inför kommande profession som språklärare. Ett övergripande mål är också att den studerande utvecklar självständighet i studierna samt förmåga att reflektera över det egna lärandet.
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- föra muntliga samtal på kinesiska kring vardagliga ämnen
- använda enkel fackterminologi inom vissa områden
- använda muntlig presentationsteknik
- reflektera muntligt över det kinesiska språkets fonetik och dess roll i språkinlärning.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- identifiera och förklara olika grammatiska svårigheter i det kinesiska språket som inlärare vanligtvis stöter på, samt reflektera över hur dessa kan förklaras och övervinnas i en undervisningssituation
- förklara och analysera medelsvåra kinesiska meningar
- skriva korta texter på kinesiska om vardagliga ämnen samt enklare argumenterande texter
- tolka sakprosa på kinesiska
- redogöra för det kinesiska språkets struktur samt tillämpa detta i olika typer av textanalys.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för skillnader och likheter mellan kinesiska och indoeuropeiska språk i allmänhet och det svenska språket i synnerhet
- beskriva och förklara grundläggande strukturer i det kinesiska språket och dess byggstenar med hjälp av grammatisk terminologi
- producera idiomatiska meningar
- redogöra för vanliga svårigheter svensktalande inlärare upplever gällande kinesisk grammatik och fonetik samt för hur dessa svårigheter kan förklaras och åtgärdas på ett didaktiskt sätt
- reflektera över språkstrukturers roll i språkundervisningen.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- använda sig av ett grundläggande kinesiskt ordförråd i samband med översättning från kinesiska till svenska och vice versa
- översätta vardaglig sakprosa på medelsvår nivå från kinesiska till svenska och vice versa
- lösa olika översättningsproblem med hjälp av ordböcker, grammatikböcker och andra resurser
- förklara grundläggande karaktärsdrag för kinesisk respektive svensk ordföljd och meningsbyggnad samt utföra kontrastiva analyser av svenskt respektive kinesiskt språkbruk.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om elevers syn på och upplevelser av sitt språklärande samt reflektera över hur språkundervisningen bör utformas för att gynna elevers språkutveckling med stöd i teorier och forskning om inlärning av främmande språk
- visa kunskaper om bedömning av elevers språklärande med utgångspunkt i skolans styrdokument och teorier om bedömning
- visa kunskap om bakgrunden till skolans styrdokument med fokus på det europeiska samarbetet och den gemensamma referensramen (GERS) samt reflektera över kinesiskans inträde i den svenska skolan
- diskutera och reflektera över samspelet mellan inre och yttre faktorer som är knutna till eleven, läraren och den konkreta undervisningssituationen och hur dessa kan bemötas genom att välja innehåll och relevanta arbetssätt i språkundervisningen
- analysera och kritiskt granska undervisningsmaterial för undervisning i kinesiska som främmande språk ur ett språkdidaktiskt perspektiv och i relation till skolans styrdokument
- visa kunskap om olika former av digitala verktyg och hur de kan användas i språkundervisningen för att utveckla ämnets innehåll och undervisningsformer såväl som elevernas lärande, samt praktiskt tillämpa dessa i sitt eget språklärande.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa förmåga att självständigt välja relevant innehåll och arbetssätt i språkundervisningen i relation till såväl elevers olika förutsättningar och behov som till skolans styrdokument och till relevant forskning
- visa fördjupade kunskaper om den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS) och förmåga att göra relevanta bedömningar av elevers språkfärdigheter i relation till GERS och till skolans styrdokument
- visa fördjupade kunskaper om användning av digitala verktyg i språkundervisningen och digitala verktygs betydelse för språkundervisningens innehåll och arbetsformer
- visa förmåga att tillämpa digitala verktyg i språkundervisning med utgångspunkt i relevant språkdidaktisk forskning
- visa kunskaper om centrala språkdidaktiska forskningsområden och forskningsmetoder
- visa förmåga att ställa en relevant forskningsfråga inom ett avgränsat problemområde som är kopplat till språkundervisningen inom grund- och gymnasieskola samt visa förmåga att formulera en metod för att undersöka frågan
- visa förmåga att förbereda, leda och utvärdera en diskussion kring valda delar av kurslitteraturen.
Innehåll
Delkurs 1. Muntlig språkfärdighet 2, 7,5 hp
Delkurs 2. Skriftlig språkfärdighet 2, 7,5 hp
Delkurs 3. Kinesisk språkstruktur, 4,5 hp
Delkurs 4. Översättning, 4,5 hp
De studerande läser sedan en av de två didaktiska delkurserna:
Delkurs 5. Språkdidaktik 2A, 6 hp
Delkurs 6. Språkdidaktik 2B, 6 hp
De studerande som läser kinesiska som sitt första ämne OCH de studerande som har läst ett annat ämne än språk som första ämne läser delkurs 5, Språkdidaktik 2A.
De studerande som har läst ett annat språk som första ämne läser delkurs 6, Språkdidaktik 2B.
Delkurser
I delkursen ingår varierade övningar
i att förstå talad kinesiska och att kommunicera muntligt i olika situationer. Delkursen ger verktyg för att planera och genomföra strukturerade och formella muntliga presentationer. Som
förberedelse för den kommande lärarprofessionen innehåll delkursen även reflektion över fonetik
och uttalsinlärning utifrån ett didaktiskt perspektiv.
Delkursen består av fördjupade
studier i kinesisk grammatik. Delkursen innehåller också olika språkövningar i form av läsförståelse och skrivövningar. I delkursen ingår även att författa kortare texter kring bekanta ämnen.
Delkursen innehåller övningar
i grammatisk analys, satsmönster och översättning av enklare texter från
kinesiska till svenska och vice versa. Delkursen bygger vidare på den grundläggande kunskapen om den moderna kinesiska grammatiken.
I delkursen
studeras skillnader mellan kinesisk och svensk meningsbyggnad genom olika typer
av översättningsövningar. Delkursen består även av diskussioner om översättningsarbeten under seminarier.
Delkursen innehåller studier av
olika aspekter av språklärande varvid diskussion och reflektion kring de
didaktiska frågorna står i centrum. Ett viktigt inslag är elevers språkliga
medvetande och hur de uppfattar sin situation som språkinlärare. Detta är
utgångspunkt till reflektion och diskussion om medvetenhet vid språkinlärning,
kopplingen mellan strategier och språkutveckling och hur dessa kunskaper kan
användas i språkundervisningen. Olika aspekter av bedömning och betygsättning i
språk utgör ett annat viktigt inslag i delkursen. Den gemensamma europeiska
referensramen (GERS) behandlas och sätts i relation till svenska skolans
ämnesplaner i moderna språk. I delkursen ingår också studier av hur
digitala verktyg kan användas i språkundervisningen liksom att granska andra
typer av undervisningsmaterial. Delkursens innehåll kopplas till de övriga
studierna i ämnet kinesiska och till den framtida yrkesrollen.
Delkursen innebär ett
fördjupat studium av språkdidaktiska teorier och forskning med särskilt fokus
på de nya mediernas betydelse för språkundervisningen, för såväl ämnets
innehåll som dess undervisningsformer. Den studerande uppövar sin förmåga att
självständigt planera, genomföra och utvärdera språkundervisningen samt att
använda och kritiskt reflektera över digitala verktyg som resurs för elevers lärande. Den
gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS) studeras i ett
bedömningsperspektiv, och den studerande får även praktisk övning i hur den kan
användas i bedömningen av elevers kunskaper och färdigheter i relation till
skolans styrdokument. Den studerande introduceras också till centrala
forskningsområden och forskningsmetoder inom språkdidaktik och uppövar sin
förmåga att formulera en relevant forskningsfråga inom ett avgränsat område
samt att beskriva en relevant metod för att besvara frågan.
Examinationsformer
På samtliga delkurser examineras den studerande genom bedömning av aktivt deltagande på seminarier.
Dessutom examineras:
Delkurs 1 genom muntliga
redovisningar och en muntlig tentamen.
Delkurs 2, 3 och 4 genom
skriftliga inlämningsuppgifter samt en skriftlig tentamen.
Delkurs 5 och 6 genom muntliga presentationer samt skriftliga reflekterande
texter.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 22,5 hp.
Betygsrapportering:
Modul 1: Muntlig språkfärdighet 2 - 7,5 hp
Modul 2: Skriftlig språkfärdighet 2 - 7,5 hp
Modul 3: Kinesisk språkstruktur - 4,5 hp
Modul 4: Översättning - 4,5 hp
Modul 5: Språkdidaktik 2A - 6 hp
Modul 6: Språkdidaktik 2B - 6 hp
Förkunskapskrav
- Kinesiska I med didaktisk inriktning, 30 hp, varav 22,5 hp godkända vid registrering inklusive delkursen Skriftlig språkfärdighet och en av Språkdidaktik-delkurserna
Övrigt
Kursen innehåller 1-2 obligatoriska fysiska träffar i Falun.
Dessutom ingår också 2-3 obligatoriska fältdagar vid en gymnasieskola.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Ersätter KI1050.